Změny v roce 2025:
Přihlášky: U organizátora nejlépe nejpozději týden před akcí. Účast bez přihlášky není možná.
Jednotlivci a skupiny: Každé soutěže se mohou oficiálně zúčastnit jednotlivci nebo skupiny nejvýše pěti soutěžících. Všichni členové skupiny jsou povinni jet spolu od startu do cíle (štafeta je zakázána), pokud někdo cestou odstoupí, lze ho v cíli dodatečně ze skupiny vyškrtnout.
Upozornění pro mládež: Mládež do 18 let se smí zúčastnit pouze v doprovodu osoby starší 18 let anebo s písemným souhlasem rodičů. O formulář si napište mailem.
Start: Každý soutěžící je povinen dorazit do startovní stanice, odkud zahájí hru. Dosud neuvedené informace specifické pro danou hru (zejména, jak získat prémiové body), se hráči dozví cca 45 minut před začátkem hry v herní aplikaci. Některé hry mohou začít společným srazem před samotným startem hry.
Cíl: Každý soutěžící je povinen dorazit do cílové stanice, kde se všichni sejdou s organizátorem v určenou dobu na určeném místě. Poté proběhne vyhlášení výsledků.
Herní aplikace: Pro každou hru by měla být k dispozici aplikace (ve formě webové stránky), která bude evidovat trasu a počítat body.
Startovné: Starovné za jednotlivce či skupinu činí cca 50-100 Kč při platbě na účet nebo cca 100-150 Kč při platbě v hotovosti. Platí se za každou soutěž zvlášť. Nováčci nebo skupiny nováčků mají slevu 50 %. Nováčkem se rozumí ten, kdo se neúčastnil ani jedné hry od roku 2020. Hra je nezisková, startovné slouží k úhradě nákladů spojených s jejím uspořádáním.
Hlavní organizátor: Robert Babilon, mobil 732 983 985, e-mail je dole na stránce.
Základní pravidla soutěže: Cílem soutěže je během určené doby (cca 8 až 25 hodin) cestováním po železnicích v celé ČR nebo v určené oblasti (PID, IREDO, DÚK, apod.) získat co nejvíce bodů. V případě rovnosti bodů je lepší vyšší počet ujetých kilometrů (počítají se jen kilometry v bodované oblasti). Body se udělují za projetou trasu. Kromě toho lze získat prémiové body, které se nejčastěji udělují za dosažené prémiové stanice, ale občas bývají i za něco jiného (viz dále). Údaje v propozicích neuvedené (zejména prémiové stanice, ale může to být i přesný čas startu a cíle, cílová stanice, apod.) budou sděleny cca 45 minut před startem.
Bodování trasy: Do bodového hodnocení se počítají železniční tratě v určené oblasti, včetně tratí peážních. Za každý tarifní kilometr získáte počet bodů uvedený v tabulce podle druhu použitého vlaku. (Tabulka je orientační, v konkrétních soutěžích může být bodování jiné.) Počítá se pouze první projetí tratě bodovaným vlakem; u úseků, které mapa sítě neumožňuje projet jen jednou (např. u koncových tratí), se počítá jejich první projetí v každém směru. V případě cesty ven z určené herní oblasti se počítá trasa jen do posledního zastavení vlaku v oblasti; zbytek trasy vlaku se neboduje a trať se nepovažuje za projetou. Obdobně pro cestu zpět do oblasti. U vlaku se počítá jeho skutečná trasa, u autobusu NAD se počítá trasa vlaku, který nahrazuje.
Započítávané vlaky: Do bodového hodnocení se počítají vlaky uvedené v jízdním řádu SŽ nebo ve vlakovém IDOSu, použité za podmínek stanovených tarifem a přepravními podmínkami příslušného dopravce či intergovaného systému. Ze startovní stanice musí být použito vlaku s pravidelným odjezdem po čase startu. Během soutěže lze používat veřejnou linkovou dopravu (autobusy, MHD, ...) a vlastní nohy, ostatní prostředky (koloběžky, jízdní kola, taxi a jiné automobily, atd.) jsou zakázány.
Náhradní doprava: Náhradní doprava (NAD) je ve hře rovnocennou náhradou vlaku. Všude, kde se v pravidlech píše o vlaku, je tím míněna i případná náhradní doprava.
Os, NAD, TL | 6 bodů |
Sp, TLX, LET | 5 bodů |
R, Ex, IC, EC, SC, EN, railjet, nightjet | 4 body |
vlaky, v nichž neplatí příslušná síťová jízdenka | 1 bod |
komerční vlaky RJ, LE, povinně místenkové vlaky | 1 bod |
Mapa sítě: Mapa sítě je tvořena tarifními body (stanice a zastávky, bez pohraničních bodů) v oblasti, ve které se hraje, a mapovými úseky spojujícími sousední tarifní body. Do mapy sítě jsou u celorepublikových soutěží zařazeny všechny tratě uvedené na mapě v Jízdním řádu. U lokálních soutěží jsou do mapy sítě zařazeny pouze ty tratě, po kterých jede během soutěže aspoň jeden pravidelný vlak. Polohy výhyben apod. se neuvažují, větvení se počítá vždy v tarifním bodě. V případě, že mezi sousedními tarifními body vede víc tratí, považuje se to za stejný mapový úsek. Traťová spojka se považuje za mapový úsek pouze v případě, že tarifní vzdálenost po ní je kratší než při jízdě mimo ni. Pokud je tarifní vzdálenost stejná, pak se trasa vlaku počítá přes stanici, kterou spojka míjí.
Výběr spojek, které nejsou mapovými úseky | |
Prosenice – Rokytnice u Přerova | počítá se přes Přerov |
Bludov lázně – Postřelmov | počítá se přes Bludov |
Srní u České Lípy – Vlčí Důl-Dobranov | počítá se přes Českou Lípu hl.n. |
Výběr úseků ležícíh na více tratích | |
Praha hl.n. – Praha-Vysočany | 070, 071, 231, 232 |
Praha Mas.n. – Praha-Vysočany | 070, 071, 231, 232 |
Praha-Vysočany – Praha-Rajská zahrada | 070, 071, 231, 232 |
Praha hl.n. – Praha-Vršovice | 210, 221 |
Brno hl.n. – Brno-Židenice | 251, 260, 340 |
Brno hl.n. – Brno-Horní Heršpice | 240, 244, 251 |
Č. Budějovice – Č. Budějovice sev.zast. | 190, 220 |
Č. Budějovice – Č. Budějovice již.zast. | 194, 196 |
Plzeň hl.n. – Plzeň Jižní předměstí | 178, 180, 191 |
Děčín hl.n. – Děčín východ | 073, 081 |
Nymburk hl. n. - Veleliby | 061, 062 |
Pardubice – Pardubice-Rosice n.L. | 031, 238 |
Český Těšín – Chotěbuz | 320, 321 |
Prémiové stanice: V hrách s prémiovými stanicemi získá soutěžící za každou vlakem dosaženou prémiovou stanici předem určený počet bodů. Prémiové stanice mohou být zadány seznamem (pak jich bývá cca 5-10 za cca 250 až 400 bodů) nebo vlastností (např. všechny koncové stanice, všechny zastávky na znamení). Dosažením stanice se rozumí zastavení vlaku nebo přestup z vlaku na vlak, nestačí průjezd stanicí bez zastavení. Taktéž nestačí vlakem jenom přijet nebo jenom odjet (v kombinaci s pěším přesunen nebo jinou veřejnou dopravou). Zastávka na znamení se započítá, i když tam vlak fyzicky nezastaví.
Jiné prémie:
Zejména u jednodenních soutěží bývá často bodováno něco jiného než dosažení prémiových stanic.
V minulosti se prémiové body přidělovaly např. za tyto typy událostí:
(o) jízda konkrétními vlaky (pěticiferné osobáky, turistické linky, apod.)
(o) přestup ve stanici s nějakou vlastností (např. jednoslovný název)
(o) geometrické vlastnosti trasy, např. dosažení uzlu z aspoň tří stran
Pozdní příjezd do cíle:
K diskvalifikaci dojde v následujících případech:
a) Pokud dojedete do cíle vlakem s pravidelným příjezdem nejpozději v cílovém čase, ale překročíte určenou dobu, do kdy čekáme na zpožděné vlaky.
b) Pokud dojedete do cíle vlakem s pravidelným příjezdem až po cílovém čase (bez ohledu na případný náskok).
c) Pokud dorazíte do cíle jinak než vlakem a nestihnete to do cílového času.
Všechny časy se zaokrouhlují na celé minuty dolů.
Jako cíl soutěžícího nelze uznat okamžik, kdy dosáhl cílové stanice, ale pokračoval ve hře dál a do cíle se nestihl včas vrátit.
Prokazování cesty: Hrejme fair play. V současné době není třeba svou cestu prokazovat.
Diskvalifikace:
Soutěžící bude diskvalifikován, pokud
a) poruší pravidla soutěže (vyjede před startem, nedojede včas do cíle, použije autostop, apod.),
b) hrubým způsobem poruší ustanovení tarifu nebo přepravních podmínek,
c) zapíše do aplikace záměrně nepravdivé údaje.
Zásady fair play a taktizování: Je zakázáno se držet jiného soutěžícího. Je dovoleno sledovat ostatní soutěžící pro získání přehledu o tom, kdo kudy jede. Je dovoleno využít tyto informace k pozdějšímu taktizování (má náskok, musím zariskovat; má ztrátu, nemusím riskovat; apod.)
Řešení neobvyklých situací: Jak se boduje neobvykle trasovaná NAD a další zvláštnosti, které nastávají jednou za uherský rok, jsou popsány v samostatné příloze.
Odlišnosti: V konkrétních soutěžích mohou být některá pravidla jinak (např. bodování vlaků, tresty za pozdní příjezd do cíle, atd.). V případě změn se přesné znění dovíte v propozicích, případně až na srazu před startem soutěže.
Odměny: Vítěz získá příspěvek na jízdné ve výši 300 Kč. V případě společného pořadí se částka rozdělí.
Bodování soutěží: Mistrovství ČR je celoroční soutěž, každému soutěžícímu se započítávají výsledky podle níže uvedené tabulky. V případě shodného výsledku v soutěži (společného pořadí) se příslušné body rozdělí rovným dílem. Soutěžící, který je ve hře diskvalifikován, nezískává za tuto hru žádné body.
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | ||
dvoudenní hra | (A) | 26 | 19 | 13 | 8 | 5 | 3 | 2 | 1 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
poslední plánovaná jednodenní hra | (B) | 23 | 17 | 12 | 8 | 5 | 3 | 2 | 1 |
další jednodenní hry | (C) | 18 | 13 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Pořadí MČR:
Sloučení a rozdělení týmů: Pokud se dosavadní tým chce při další akci rozdělit, musí ještě před startem říct, která část je pokračovatelem dosavadního týmu. Zbylá část dosavadního týmu nedostává za již odjeté soutěže žádné body. Sloučení týmů není možné, do týmu je možné pouze přibrat jednotlivce, kteří se v daném ročníku ještě nezúčastnili žádné soutěže. Ve výsledcích mistrovství se objeví jména pouze těch soutěžících, kteří bodovali aspoň v jedné z her daného ročníku.