Poslední úprava 18.2.2022. Změny: Jízda mimo běžné tratě (nově se postupuje "přiměřeně" místo dosavadního pokusu vše přesně popsat) Ukončení jízdy vlaku mezi stanicemi (nově se započítá trasa jenom do poslední projeté zastávky) Návat do hry po porušení pravidel (co mohu udělat, když jsem omylem porušil pravidla) ŘEŠENÍ NEOBVYKLÝCH SITUACÍ Tato stránka se pokouší popsat, jak počítat body v neobvyklých situacích. Není aktualizovaná každý rok, takže je možné, že některé zde uvedené příklady nemusí být daný rok aktuální. BODOVÁNÍ VLAKŮ - JÍZDA MIMO BĚŽNÉ TRATĚ Při jízdě odklonem po spojkách a tratích, kde se v daném grafikonu nejezdí, se postupuje přiměřeně. U spojek typu "opatovická" se započítá trasa přes stanici, kterou spojka míjí, v ostatních případech se přiměřeně určí kilometráž (podle starších JŘ, z mapy apod.) Příklady: 1) Opatovická spojka Opatovice n.L.-Praskačka se počítá přes Hradec Králové. 2) Jízda z/do/přes Brno dolní nádraží se počítá jako by vlak jel z/do/přes Brno hl.n. 3) Jízda Praha-Libeň - Praha-Malešice - Praha-Vršovice by se počítala přes Malešice, kilometráž by byla shodná s cestou přes hl.n. 4) Jízda Praha-Běchovice - Praha-Malešice - Praha-Hostivař by se počítala přes Malešice, kilometráž by se změřila z mapy BODOVÁNÍ NÁHRADNÍ DOPRAVY Boduje se veškerá doprava, kterou určil dopravce nebo provozovatel dráhy k náhradě za zpožděný nebo zrušený spoj anebo ujetý přípoj. (V tomto textu je používán termín autobus, kterým se myslí veškerá náhradní doprava - NAD, MHD, taxík, loď, apod.). Náhradní doprava se zpravidla boduje jako osobní vlak (6 bodů/km). Případné jiné bodování bude sděleno před soutěží. Pokud autobus jede v trase vlaku, pak se počítá železniční trať mezi zastávkou, kde se do autobusu nastoupilo a zastávkou, kde se z něho vystoupilo. (Jízda vlakem jedním směrem a zpět busem NAD se počítá po stejné trati.) Pokud autobus zastavuje na zastávkách v jiném pořadí než vlak, pak se počítá trať mezi zastávkami, kde jste nastoupili do autobusu a kde jste z něho vystoupili. Není možné trasu rozepsat na víc úseků (a tím najet víc kilometrů), a to ani v případě, že fyzicky přestoupíte z jednoho autobusu do druhého nahrazujícího stejný vlak. Pokud z autobusu vystoupíte mezi zastavkámi vlaku (pěkným vzorkem bývala trať 162), pak se počítá pouze úsek do poslední zastávky vlaku, kde autobus stavěl. Podobně při nástupu mezi zastávkami. Příklad: Vlaková trať má zastávky v pořadí A-B-C, autobus projíždí zastávky v pořadí A-C-B, jedete z A do B (autobusem přes C), ale započítá se pouze železniční trať z A do B. Nelze to rozepsat jako dvě jízdy A-C a C-B. Pokud autobus nejede v trase konkrétního vlaku, pak se počítá nejkratší trasa mezi stanicemi, kde jste nastoupili a kde jste vystoupili (pokud autobus začíná/končí mimo železnici nebo mimo tarifní bod pro osobní dopravu, pak se počítá první/poslední zastavení v tarifním bodě). Při určení nejkratší trasy se počítají i pěší přesuny uvedené v TR10 (dříve černý čtvereček). Pokud je víc nejkratších tras stejné délky, pak si soutěžící vybere libovolnou z nich. Příklady: 1) Autobus jede v trase Tábor-Soběslav-Kardašova Řečice-Jindřichův Hradec, stojí pouze v Soběslavi a Kardašově Řečici, nezajíždí do Veselí nad Lužnicí. Počítá se železniční trať přes Veselí nad Lužnicí. 2) Autobus jede v trase se zastávkami Svor-Jedlová zastávka-Jiřetín pod Jedlovou-Horní Podluží- Rybniště-Chřibská (zastávka v obci). Vždy se počítá nejkratší trasa mezi stanicí, kde jste nastoupili a kde jste vystoupili. Náhradní zastávka v obci, pokud je takto oficiálně označena, se počítá jako železniční stanice. Pojedete-li ze Svoru do Jiřetína (cca 12 km po silnici), započítá se trať Svor-Rybniště-Jiřetín (22 km). Pojedete-li ze Svoru do Chřibské (cca 22 km po silnici), započítá se úsek Svor-Chřibská (12 km). Prémiová stanice Jiřetín by se ale počítala, autobus tam stavěl. 3) Autobus jede bez zastavení z Krupé do Nového Strašecí, přičemž nahrazuje Sp do Lužné a návazný R. Autobus se bude počítat za 6 bodů v trase přes Lužnou. 4) Hypotetický příklad, náhradní autobus jezdí z Úval do Mstětic (po silnici cca 8 km). Započítá se trať Úvaly - Praha-Libeň - Praha hl.n./Mas.n. - Praha-Vysočany - Mstětice (44 km). Soutěžící si vybere, jestli to chce počítat přes Prahu hl.n. nebo přes Prahu Mas.n. 5) Autobus z Úštěku do Litoměřic hor.n., vystoupíte u zastávky Litoměřice město. a) Je to oficiální náhrada Litoměřic hor.n. - započítá se úsek Úštěk-Litoměřice hor.n. b) Je to oficiální náhrada Litoměřic města - započítá se úsek Úštěk-Litoměřice hor.n.-(pěšky)Litoměřice město c) Není tam oficiální náhrada ani jednoho - započítá se úsek Úštěk-Trnovany u Litoměřic [V tomto konkrétním příkladě není bodový rozdíl mezi variantami a) a b)] 6) Při výluce Dejvice-Mas.n. je pvoolena doprava tramvají 26 nebo metrem Dejvická-Můstek-Nám.Republiky. Pokud použijete jiný spoj (např. jinou linku tramvaje nebo metro Dejvická-Muzeum-hl.n.), pak body nedostanete. 7) Náhradní autobusová doprava Brno hl.n.-Brno dolní n. se nepočítá, neboť Brno dol.n. není tarifním bodem pro osobní dopravu. UKONČENÍ JÍZDY VLAKU MEZI STANICEMI Pokud vlak mimořádně ukončí nebo přeruší jízdu mezi zastávkami (např. nehoda a čeká se na policii) a vy z něho vystoupíte, pak se trasa počítá jen do poslední zastávky, přes kterou jste projeli (bez ohledu na to, jestli tam staví nebo ne) nebo do nejbližší další zastávky, pokud tam dojdete pěšky. Pokud mezi zastávkami přestoupíte do druhého vlaku, pak se přestup počítá v poslední zastávce prvního vlaku. ZASTAVENÍ V PRÉMIOVÉ STANICI Vlak tam musí stavět podle JŘ, stačí zastávka na znamení. Vlak nemusí ve stanici fyzicky zastavit. Pokud vlak zastaví v prémiové stanici mimořádně, pak se započte pouze v případě, že přestoupíte na jiný vlak (obecně by se obtížně dokazovalo, že tam opravdu zastavil). U náhradní dopravy se stanice započítá, pokud autobus zastavuje u prémiové stanice (nebo na náhradní zastávce v obci) anebo je oficiálně ochoten (jedná se o ochotu toho, kdo objednává NAD, nikoliv ochotu řidiče autobusu) k nádraží (do obce) zajet. V takovém případě není nutné zdržovat dopravu zbytečnou zajížďkou. Jde hlavně o situaci, kdy ve výluce jezdí rychlé a zastávkové autobusy, pak musíte jet s tím, který v prémiové zastávce staví. DALŠÍ POVOLENÉ DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY Pro přesun lze použít jakoukoliv veřejnou linkovou dopravu s pevně stanovenou trasou a zpravidla s pevným jízdním řádem. Kromě běžných autobusových linek a MHD můžete použít přívozy, odvozy k hypermarketům, okružní jízdu koňským povozem :-), apod. Není dovoleno použít automobily (autostop, taxi, kamarádi) s výjimkou veřejné osobní dopravy jezdící po pevně stanovené trase (např. mikrobus ve Zbirohu od nádraží do města). Za přesuny jinak než vlakem nejsou žádné body. HRUBÉ PORUŠENÍ TARIFU NEBO PŘEPRAVNÍCH PODMÍNEK Hrubým porušením je např. jízda na černo a odmítání zaplatit požadovanou přirážku. Jako hrubé porušení budeme též považovat použití vlaků vyšší kvality (zejména SC a EN) mezi stanicemi, kde to není dovoleno. NÁVRAT DO HRY PO PORUŠENÍ PRAVIDEL Pokud soutěžící omylem poruší pravidla, která vedou k diskvalifikaci (vyrazí příliš brzo ze startu, použije zakázaný prostředek, apod.), má možnost se vrátit do hry jedním ze způsobů: (a) Vrátit se do místa, kde došlo k porušení pravidel a odtud pokračovat dál. (b) Čekat na místě nebo se přesunout na jiné vhodné místo, a vyčkat do doby, do které se z místa přestupku do daného místa dá prokazatelně dostat i bez porušení pravidel. Trasa od místa porušení pravidel po návrat do hry se nepočítá; u bodu (b) s výjimkou úseků, které budou později projety lépe bodovaným vlakem. Pokud tímto postupem vznikne soutěžícímu výhoda nebo bude sebemenší podezření, že využitím tohoto pravidla se o získání výhody pokusil, bude diskvalifikován. ZÁVĚREČNÉ POZNÁMKY Pořadatel může některá z těchto pravidel v konkrétní soutěži předem změnit. Např. plánovaou NAD počítat tak, aby lépe odpovídala realitě než výše popsaná obecná pravidla. Není možné popsat všechny možné případy, konečné slovo bude mít vždycky pořadatel.