Babitron. Na provozu stránek spolupracují České dráhy a.s. a Institut teoretické informatiky.

Vysvětlivky a další informace

Sledované vlaky:

Informace o poloze vlaku a jeho zpoždění dodávají České dráhy, proto v tuto chvíli najdete v Babitronu pouze vlaky ČD. Měly by být sledovány všechny vlaky ČD s osobní přepravou, nicméně to, jaké informace dostanu, nemohu ovlivnit. Všechny vlaky jsou aktualizovány každou půlminutu. Data pocházejí jak z CDS, tak z GPS, proto mohou být v některých případech aktuálnější než na stránkách GRAPPu provozovaném Správou železnic. Údaje nijak neupravuji, pouze v případě, že vlak jede z/do zahraničí, doplním příslušnou zahraniční stanici.

Aktuální zpoždění v tabulkách:

V tabulkách jsou uvedeny údaje o sledovaných vlacích tak, jak dorazily z ČD. Je uvedena poslední zjištěná informace: ze které stanice je údaj, pravidelný a skutečný čas vlaku a velikost zpoždění či náskoku. Barvy řádků odpovídají velikosti zpoždění: do 5 minut, do 15 minut, do 30 minut a nad 30 minut. V případě odklonu je zpoždění uváděno podle očekávaného příjezdu do první stanice na pravidelné trase. Pokud se vlak na pravidelnou trasu již nevrátí, bere se zpoždění ze stanice, kde vlak pravidelnou trasu opustil.

Aktuální zpoždění na mapě:

Na mapě jsou stejné údaje jako v tabulkách. Barva vnitřku šipky odpovídá velikosti zpoždění: do 5 minut, do 15 minut, do 30 minut a nad 30 minut. Ohraničení šipky je určeno druhem vlaku. Směr šipky je určen podle čísla vlaku, lichá směřují na východ, sudá na západ. Docela to odpovídá reálnému směru jízdy vlaku, kromě trati Veselí nad Lužnicí - Jihlava (tam jezdí liché osobáky doleva, zatímco liché rychlíky doprava), a trati Přerov - Břeclav (parita závisí na tom, jestli vlak jede přes Olomouc nebo Ostravu).

Po najetí myši na šipku se objeví informace o vlaku, po kliknutí přehled jeho zpoždění za posledních 5 dnů. Upozorňuji, že z pohledu myši není šipka trojúhelník, ale čtverec. Spolehlivě funguje horní polovina šipky, pokud není překryta šipkami ze sousedních stanic.

Mapy jsou dvě, menší je určená pro rozlišení 800x600 a nejsou na ní uvedeny pěticiferné osobáky. Na větší mapě (vhodné pro rozlišení 1024x768 a vyšší) jsou všechny vlaky. Pomocí zaškrtávacích políček se dají některé kategorie vlaků vypnout.

Často kladené dotazy aneb jak to funguje

Dotaz: Na mapě (v tabulkách) je nesmyslné zpoždění NNNN minut! Vlak XXX rozhodně nejede přes stanici YYYY! Pořadí stanic vlaku ZZZ neodpovídá skutečnosti! Proč???
Odpověď: Jaká data dostanu, taková zobrazím. Může se stát, že se operátor při zadávání údajů splete, může se stát leccos jiného. Nic není dokonalé. Složitější výpočty provádím u přehledů zpoždění konkrétních vlaků. Neplatí-li v získaných datech rovnice prav.čas + zpoždění = skut.čas, odhaduji, co z toho je pravda. Typické chyby se tímto opraví, někdy se to ale nepodaří. Další zádrhel nastává v případě, že pro jednu stanici je více pravidelných časů odjezdu (nebo příjezdu). Pak z nich vyberu ten, který vypadá nejvěrohodněji a zpoždění přepočítám vůči tomu vybranému času. Všechny tabulky vytvářím na základě dat získaných z CDS, jízdní řád vůbec nepoužívám. Stanice třídím podle času, takže se odklonové trasy prolínají s řádnými. Pokud vlak projíždí dvěma blízkými stanicemi během stejné minuty, mohou být prohozené.

Dotaz: Vlak XXX na mapě chybí. Proč?
Odpověď: Informaci o vlaku jsem zřejmě nedostal. Pokud je vlak v tabulce, ale není na mapě, pak zastavil na nějakém "novém" místě, ke kterému nemám souřadnice a nevím, na kterém místě mapy bych měl vlak zobrazit. Čas od času souřadnic doplňuji.