Autor:Robert Babilon e-mail:
Babitron - Zpoždění vlaků
Na provozu těchto stránek spolupracují České dráhy a.s. a Institut teoretické informatiky

Přehled vlaku číslo: 
během posledních

Aktuální poloha vlaků:
mapa malá, velká
v tabulkách
SC až R    Sp + Os
Vysvětlivky
Historie stránek
Zpoždění v cizině
Mapa tabulí SŽDC
ŽelPage (výluky, řazení)
ČD (výluky, poloha vlaku)
Železniční rallye
Nefungují odkazy? Klikněte sem

Novinky:Byla nasazena nová verze software zpracovávající data pro Babitron. Nově se data aktualizují každou půlminutu, měly by se zobrazovat i mimořádně zavedené vlaky a uváděná trasa by měla odpovídat reálné provozní situaci.

Vysvětlivky a další informace

Sledované vlaky:

Jsou sledovány všechny vlaky s čísly do 29999 (vlaky s vyššími čísly se sledovat nedají). Některé vlaky jezdí spojeny, v takových případech CDS poskytuje informace jen pro jeden z nich. V době platnosti výlukových jízdních řádů, kdy dochází k přečíslovávání vlaků, je obtížné přizpůsobit databázi tomu, co chodí z CDS, proto se může stát, že některý vlak není sledován. Všechny vlaky jsou aktualizovány každé 4 minuty. To ale neznamená, že se každé 4 minuty objeví u všech vlaků nový údaj.

Aktuální zpoždění v tabulkách:

V tabulkách jsou uvedeny údaje o sledovaných vlacích tak, jak dorazily z CDS. Je uvedena poslední zjištěná informace: ze které stanice je údaj, pravidelný a skutečný čas vlaku a velikost zpoždění (náskok uváděn není). Barvy řádků odpovídají velikosti zpoždění: do 5 minut, do 15 minut, do 30 minut a nad 30 minut. V případě odklonu je zpoždění uváděno podle očekávaného příjezdu do první stanice na pravidelné trase. Pokud se vlak na pravidelnou trasu již nevrátí, bere se zpoždění ze stanice, kde vlak pravidelnou trasu opustil.

Aktuální zpoždění na mapě:

Na mapě jsou stejné údaje jako v tabulkách. Barva vnitřku šipky odpovídá velikosti zpoždění: do 5 minut, do 15 minut, do 30 minut a nad 30 minut. Ohraničení šipky je určeno druhem vlaku. Směr šipky je určen podle čísla vlaku, lichá směřují na východ, sudá na západ. Docela to odpovídá reálnému směru jízdy vlaku, kromě trati Veselí nad Lužnicí - Jihlava (tam jezdí liché osobáky doleva, zatímco liché rychlíky doprava), a trati Přerov - Břeclav (parita závisí na tom, jestli vlak jede přes Olomouc nebo Ostravu).

Po najetí myši na šipku se objeví informace o vlaku, po kliknutí přehled jeho zpoždění za posledních 5 dnů (doporučuji používat pravé tlačítko myši a otevírat přehled v novém okně). Upozorňuji, že z pohledu myši není šipka trojúhelník, ale čtverec. Spolehlivě funguje horní polovina šipky, pokud není překryta šipkami ze sousedních stanic.

Mapy jsou dvě, menší je určená pro rozlišení 800x600 a nejsou na ní uvedeny pěticiferné osobáky. Na větší mapě (vhodné pro rozlišení 1024x768 a vyšší) jsou všechny vlaky. Pomocí zaškrtávacích políček se dají některé kategorie vlaků vypnout.

Často kladené dotazy aneb jak to funguje

Dotaz: Na mapě (v tabulkách) je nesmyslné zpoždění NNNN minut! Vlak XXX rozhodně nejede přes stanici YYYY! Pořadí stanic vlaku ZZZ neodpovídá skutečnosti! Proč???
Odpověď: Program testuje jednotlivé vlaky v pravidelných intervalech. Takto získané údaje se zobrazují bez úpravy na mapě a v tabulkách aktuální polohy. Někdy se může stát, že se operátor při zadávání údajů splete (zpravidla v čísle vlaku), pak se ke mně dostane chybný údaj. Pozdější oprava údajů v CDS se už ke mně nedostane. Složitější výpočty provádím u přehledů zpoždění konkrétních vlaků. Neplatí-li podle dat z CDS rovnice prav.čas + zpoždění = skut.čas, odhaduji, co z toho je pravda. Typické chyby se tímto opraví, někdy se to ale nepodaří. Další zádrhel nastává v případě, že pro jednu stanici je více pravidelných časů odjezdu (nebo příjezdu). Pak z nich vyberu ten, který vypadá nejvěrohodněji a zpoždění přepočítám vůči tomu vybranému času. Všechny tabulky vytvářím na základě dat získaných z CDS, jízdní řád vůbec nepoužívám!

Dotaz: Vlak XXX ve sledování chybí. Proč?
Odpověď: Jediný problém, o kterém vím, se týká vlaků jedoucích přes půlnoc, které mají v části trasy omezení jízdy. Všechny ostatní vlaky by měly být sledovány. Pokud nějaký vlak nesleduji a 'Poloha vlaku' dává o něm informace, dejte vědět a nedostatek odstraním.

Dotaz: U vlaku XXX skončilo sledování ve stanici ZZZ, přestože vlak jel dál. Proč?
Odpověď: Sledování je ukončeno, pokud dvě hodiny po pravidelném dojezdu do cíle hlásí CDS "Vlak nenalezen". Takže buďto žádné informace už nedorazily, anebo vlak zůstal někde viset několik hodin.

Dotaz: Co je to CDS?
Odpověď: CDS je Centrální dispečerský systém. Hlášení o poloze vlaku podávají vybrané stanice, některé u všech vlaků, některé jen někdy. Hlášení zadává do CDS výpravčí nebo jiná pověřená osoba, z mnoha stanic je zadáno automaticky při průjezdu vlaku kolem vjezdového/odjezdového návěstidla - v těchto případech se může uváděný čas o minutu či dvě lišit od skutečného příjezdu/odjezdu. Veřejně lze získat tyto informace o zpoždění prostřednictvím internetu, wapu nebo SMS.

Dotaz: Proč se některé vlaky občas objevují na druhém konci republiky, např. vlaky Praha-Kolín ve Znojmě?
Odpověď: To je tím, že některá čísla vlaků se u nás vyskytují dvakrát nebo dokonce třikrát. Např. vlaky číselné řady 22xx jezdí (JŘ 2008/2009) jak mezi Prahou a Kolínem, tak mezi Znojmem a Vídní, a také mezi Českým Těšínem a Katowicemi. U vlaků jedoucích ve stejnou dobu uvádím místo trasy "dva vlaky stejného čísla" (pokud nevyjel) nebo cílovou stanici. V případě většího zpoždění se může stát, že se vlak dostane do času jízdy jiného vlaku stejného čísla a dojde k záměně trasy.