probrané učivo
středa 10:40
-
1. hodina - 16. 02.2022:
Definice axiomatické a konkrétní. Vektorový prostor jako algebra; množina a struktura.
Rozšíření struktury vektorového prostoru o skalární součin, možnost měřit velikosti vektorů
- opravdu jsme si tak představovali vektorový prostor?
- Domácí úkol není zadán.
-
2. hodina - 23. 02. 2022:
Forma definic. Skalární součin: definice reálná i komplexní. Příklady skalárních součinů -
standardní i nestandardní. Norma: definice a příklady norem (p normy a norma indukovaná
skalárním součinem). Příklady na skalární součin a normy.
- Domácí úkol č. 1.0. termín odevzdání do začátku cvičení 16. 03. 2022.
-
3. hodina - 02. 03.2022: Jednotková kružnice pro různé p-normy. Vylepšení báze vektorového
prostoru: ortogonální a ortonormální báze a co tím získáme. Gram-Schmidtova ortogonalizace:
princip (induktivní nakolmování vektorů odečtem ortogonální projekce - "toho, co lze z
nakolmonovaného vektoru vyjádřit" již nakolmenými vektory) - výpočet dle „Zahradníka“ (z
definice a geometricky) a výpočet dle algoritmu ze skript s využitím fourierových
koeficientů. Souřadnice vektoru vůči ortonotmální bázi skalárním součinem (fourierův
koeficient). Kolmost.
- Domácí úkol č. 2.0. termín odevzdání do začátku cvičení 16. 03. 2022.
-
4. hodina - 09. 03. 2022: Vzdálenost bodu od roviny (použití ortogonální projekce).
Gram-Schmidtova ortogonalizace LZ závislé množiny (pro "Z" algoritmus a pro algoritmus ze
skript). Ortogonální doplněk: definice, vlastnosti ortogonálního doplňku množiny a prostoru.
Výpočet ortogonáního doplňku přes ortogonální bázi a přes jádro matice. Vztah jádra matice a
ortogonálního doplňku. Kolmost fundamentálních prostorů matice (R(A) vs Ker(A) a S(A) vs
levý Kernel). Ortogonální projekce definice.
- Domácí úkol č. 3.0. termín odevzdání do začátku cvičení 23. 03. 2022.
-
5. hodina - 16. 03. 2022: Ortogonální projekce: vztah minimality a kolmosti. Vypočet
ortogonální projekce: a) přes ortonormální bázi za pomocí fourierových koeficientů; b)
maticí projekce do sloupcového prostoru. Odvození matice projekce a její geometrický pohled
dle Stranga. Metoda nejmenších čtverců a jejíc vztah k projekci: SLR Ax=b má řešení právě
tehdy když b náleží S(A). Ale co když b nenáleží S(A)? Hledáme "nejlepší" možné b', co
znamená nejlepší možné? - minimalita vzhledem k normě e-rror vektoru. Příklad na matici
projekce.
- Domácí úkol č. 4.0. termín odevzdání do začátku cvičení 31. 03. 2022.
-
6. hodina - 23. 03. 2022: Permutace: definice, metody zápisu, znaménko permutace a jeho
vlastnosti. Determinant: definice, interpretace determinantu jako charakterizace matice.
Výpočty determinantů z definice. Metody výpočtu pro malé matice (typu 2x2 a 3x3) a speciální
matice např. diagonální, trojúhelníkové matice, výběr jediné nenulové permutace. Výpočet
determinantu matice převodem na REF tvar matice a vliv elementárních řádkových úprav na
hodnotu determinantu. Hodnota determinantu a regularita matice. Multiplikativnost
determinantu. Cramerovo pravidlo (včetně geometrické interpretace). Determinant jako
zobecněný objem
(roznoběžnostěnu i změna objemu lineárním rozbrazením).
- Domácí úkol č. 5.0 termín odevzdání do začátku cvičení 20. 04. 2022.
-
7. hodina - 30. 03. 2022: Pokračování determinantu - Cramerovo pravidlo a jeho důkaz včetně
geometrické
intuice. La Placeho rozvoj determinátu podle řádku a sloupce. Adjungovaná matice a výpočet
inverzní matice - důkaz: multi La Place;
celočiselný inverz matice a determinant.
- Domácí úkol č. 6.0. termín odevzdání do začátku cvičení 20. 04. 2022.
- Domácí úkol č. 6.1. termín odevzdání začátku cvičení do 20. 04. 2022.
-
8. hodina - 06. 04. 2022:
Pokračování determinantu - příklady a vysvětlení: rozvoj podle řádku/sloupce. La Place.
Adjungovaná, inverzní a celočíselná
inverzní matice.
Vlastní čísla a jim příslušné vlastní vektory. Definice. Geometrická interpretace a rozdíl
mezi škálováním v tělese reálných a komplexních čísel. Způsob výpočtu vlastních čísel a proč
se nevyhneme tělesu komplexních čísel. Výpočty vlastních čísel a příslušných vlastních
vektorů, charakteristický polynom, určení algebraické a geometrické násobnosti vlastních
čísel. Matice společnice.
-
9. hodina - 13. 04. 2022:
Diagonalizace matice - pohled lineárního zobrazení a geometrická
interpretace: "zjednodušit" LZ v maticové reprezentaci/"vidět do LZ" volbou vhodné báze.
Podmínky diagonalizace: ekvivaletní podmínka (n LN VLV) a implikace (n různých VLČ).
-
10. hodina - 20. 04. 2022: Jordanova forma a nediagonalizovatelné matice. Mocnina matice a maticové procesy. Symetrické matice, rozklady symetrických matice a reálná VLČ. Pokračování příkladů.
-
11. hodina - 27. 04. 2022: Výpočty VLČ a VLV - mocniná metoda a graf konvergence. Geshgorinovi disky a diagonálně dominantní matice. Pokračování příkladů-
-
12. hodina - 04. 05. 2022: Pozitivní (semi)definitnost: definice, motivace (zobecněné
kvadratické rovnice, energie systému, Hessián, lehce skalární součiny, maticové hry dvou
hráčů), zesymestrizování matice, převod matice na analytickou formu, kriteria a příklady testování PD:
vlastní čísla, Choleského rozklad, rekuretní vzorec, GE, Sylvestrovo kritérium. Třída matic
zobrazující daný vektor na danou hodnotu.
-
13. hodina - 11. 05. 2022: Pozitivní definitnost a semidefinitnost: definice a ekvivaletní
podmínky. Motivace: reprezentace skalárních součinů, "energie systémů", ... Metody testování
pozitivní definitnosti a semidefinitnosti a jejich porovnání. Cholského rozklad. Skalární součiny a jejich
charakterizace - umíme je popsat všechny, "všechny skalární součiny jsou si rovny až na
změnu báze" - rozebrání důkazu věty.
počty získaných bodů
podmínky udělení zápočtu
hlavní princip získání zápočtu
- zápočet je udělen studentovi/studentce, který/á mě přesvědčí, že probírané látce rozumí (zná ji i vyzná se v ní) - teoreticky i prakticky
- standardní způsob získání zápočtu je uveden níže. Jen ve velmi rozumných a odůvodněných případech (nemoc, apod.) lze získat zápočet jiným, nežli standardním způsobem - princip, že student musí přesvědčit, že probírané látce rozumí, zůstává zachován
podmínky standardního získání zápočtu
- získat alespoň 60% bodů za domácí úkoly, přičemž každý úkol musí být splněn alespoň na 3b ze 7b
- získat alespoň 60% bodů za písemné práce, které jsou psány na začátku hodiny jedenkráte za dvě cvičení
- splnit domácí úkol typu strukturální diagram
pokyny pro vypracování domácích úkolů
- získat alespoň 60% bodů ze zadaných domácích úkolů
- přičemž každý úkol musí být splněn alespoň na 3b ze 7b
- za každou série domácích úkolů je možno získat maximálně 7 bodů (nebude-li u úkolu explicitně uvedeno jinak), i když bude zadáno více příkladů; aby byl konkrétní příklad započítán, musí být splněn alespoň z poloviny
- domácí úkol odevzdaný po termínu nebude akceptován
- termín odevzdání domácích úkolů je specifikován při zadání domácího úkolu
- odevzdaný domácí úkol musí být (jinak nebude akceptován):
- čitelný
- rozumně strukturovaný
- uvedenou identifikací studenta, domácího úkolu a data vypracování
- každý domácí úkol musí být vypracovaný a odevzdaný na separátní bílý papír formátu A4; (špatné skeny, typicky telefonem: velký kontrast, zašuměné pozadí apod. neakceptuji)
- svůj postup úvah a výpočtu komentujte a vysvětlujte - primárním cílem domácího úkolu není spočítat zadaný příklad; primárním cílem je se naučit a procvičit danou látku a sekundárně mě přesvědčit, že zadanému tématu rozumíte pro udělení zápočtu
- domácí úkoly jsou zpravidla početní či teoretické příklady
- domácí úkol nemusí být jasně zadaný numerický úkol ale i úkol typu „zpracujte danou úlohu“, přičemž Vaším řešením bude řada podložených a argumentovaných úvah otázek na dané téma; neboť problém může být značně komplexní a i dobré dílčí řešení je dobrý výsledek
- odevzdávejte před Owl token: d2e61167945d
- soubor musí být pojmenovaný ve formátu "NMAI058_LA2_2021_2022_DU_<identifikace domácího úkolu>_<příjmení studenta>_<jméno studenta>"; např. "NMAI058_LA2_2021_2022_DU_1.1_Novák_Jan.pdf"
pokyny pro vypracování domácího úkolu typu strukturální diagram
- formou strukturálního diagramu zpracujete jednu z kapitol: a) skalární součin a blízké či b) vlastní čísla a blízké
- termín odevzdání strukturálního diagramu je do konce výukového období (tj. období končící začátkem zkouškového období) a minimálně 5 pracovních dní před Vaším požadavkem na zápočet zápočet (v rozumných případech je po předchozí domluvě možno odevzdat i déle)
- je možno poslat ke konzultaci přeběžnou verzi
- podrobnosti zadání budou uvedeny během semestru
při nedostatku bodů ze cvičení
za přůběžné písemné práce
- je možno si nahradit dvě písemné práce, které jste nepsali, nebo ty, z kterých máte nejméně bodů
- v případě více nepsaných prací nebo rovnosti bodů více psaných prací vyberu práci/probíranou látku, která bude nahrazena
- nahrazování probíhá v zápočtovém týdnu či ve zkouškovém období (termín ve zkouškovém období nedoporučuji, věnujte čas raději přípravám na zkoušky)
jiné případy
- pokud i tak budete mít nedostatek bodů (za písemné práce či za domácí úkoly); dostanete náhradní domácí úkoly, které však budete muset osobně předvést/vysvětlit a to včetně teorie; takto získané body budou obtížněji získatelné, nežli body získané standardním způsobem; berte prosím v potaz, že cvičící nemusí být vždy přítomen; rozumně rychlou odezvu lze garantovat v semestru a ve zkouškovém období
literatura
- Stránka přednášejícího Martina Balka (základní literatura)
- Milan Hladík: Lineární algebra (nejen) pro informatiky, Matfyzpress 2007 (základní literatura)
- Vzorové cvičení od Milana Hladíka (základní literatura vhodná ke cvičení)
- Povídání o lineární algebře - téměř hotová skripta k přednášce (doplňková literatura)
- Legendární online přednášky Gilberta Stranga z MIT (doporučuji) a jeho kniha Introduction to Linear Algebra (doplňková literatura)
- Essence of linear algebra na kanále 3Blue1Brown na YouTubu (doplňková literatura)
minulá cvičení
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2015-2016
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2015-2016
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2016-2017
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2016-2017
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2017-2018
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2017-2018
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2018-2019
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2018-2019
- Lineární algebra 1 NMAI057 zimní semestr 2019-2020
- Lineární algebra 1 NMAI057 zimní semestr 2020-2021
- Lineární algebra 2 NMAI058 letní semestr 2020-2021