NMAI058 cvičení Lineární algebry 1; cvičí Mgr. Jiří Šejnoha; školní rok 2022/2023 zimní semestr

cvičení lineární algebry

probrané učivo

čtvrtek 10:40 v N4

  • 1. hodina - 29. 09. 2022: Podmínky zápočtu, literatura. Plán konstrukce cvičení a lehké představení látky zimního semestru. (cvičení se koná před první přednáškou) Úvod do (nestandardního) počítání v konečném tělese/grupě (Z_3 a Z_5 se sčítáním a násobením; uzavřenost, neutrální a inverzní prvky).
  • 2. hodina - 06. 10. 2022: Soustavy reálných lineárních rovnic: motivace, definice rovnice a soustavy reálných lineárních rovnic. Co znamená řešit rovnici a co řešit soustavu rovnic. Řádkově odstupňovaný tvar matice - REF a RREF tvar. Gaussova eliminační metoda a elementární řádkové úpravy. Příklady na řešení soustavy lineárních rovnic - (ne)jednoznačnost řešení či jeho neexistence. Geometrická řádková interpretace řešení SLR (řádková interpretace).
  • 3. hodina - 13. 10. 2022: Test. Homogenní reálná SLR a její řešení - právě jedno a to nulový vektor a nebo nekonečno včetně nulového vektoru. Příklady na vypametrizování v GE. Matice a maticové operace. (Ne)standardnost asociativity a komutativity.
  • 4. hodina - 20. 10. 2022: Maticové násobení - definice, výpočet, mnemotechnická pomůcka výpočet „křížem“. Vlastnosti maticového násobemí - zejména nekomutativita. Násobení matice vektorem z prava jako sloupcový selektor a násobení matice vektorem z leva jako řádkový selektor. Matice elementárních řákových úprav. Reprezentace SLR pomocí maticového násobení Ax=b a sloupcová interpretace řešení SLR při zápisu Ax=b. Transpozice matic a její vlastnosti, příklady.
  • 5. hodina - 27. 10. 2022: Imatrikulace - výuka se nekoná
  • 6. hodina - 03. 11. 2022: Homogenní reálná SLR a její řešení - právě jedno a to nulový vektor a nebo nekonečno včetně nulového vektoru. Regulární, singulární a kouzelná matice: definice, příklady, ověření regularity. Inverní matice: definice, jednotková matice, výpočet inverzních matic - Gauss-Jordanova elimanace, intuitivně inverzní matice jako inverzní rozbrazení (existuje-li) pro zobrazení: x -> Ax čili x -> b. Řešení SLR Ax=b pomocí inverzní matice - hledání vzoru. Vlastnosti inverzních matic.
  • 7. hodina - 10. 11. 2022: Matematické objekty zadané: a) konkrétně - konstrukcí, b) abstraktně - vlatnostmi. Grupy: rozebrání definice (relace vs. zobrazení vs. operace), axiomy. Příklad diherální grupy D3 - ověření axiomů, uzavřenosti, multiplikativní tabulka, nekomutativita operace grupy: "počítání s něčím jiným nežli s čísly". Pojetí: množina + struktura (co je to ta struktura na množině?).
  • 8. hodina - 17. 11. 2022: Výuka se nekoná - Státní svátek
  • 9. hodina - 24. 11. 2022: Pokračování grup: Grupa (Z_3,+) a (Z_3, *) a jejich (skoro) Cayleyho diagram; totožná množina a různé struktury dané různými operacemi. Intuivně pojem algebry. Úvaha o podobjektu a podalgebře a definice podgrupy. Podrupy dihedrální grupy D3. Homomorfismus algeber. Symetrická grupa vládne všem. Těleso: definice, těleso jako zobecnění reálních čísel s operacemi (+ a *) i jako příklad algebry. Konečné Zn těleso, těleso právě tehdy když n=p. Počítání v Zn řešení SLR pomocí GE a výpočtem inverzní matice. Malá Fermatova věta: znění a příklady: výpočet mocnin a inverzu.
  • 10. hodina - 01. 12. 2022: Vektorové prostory: definice, příklady, konkrétní vektorový prostor aritmetických vektorů na tělesem reálných čísel vs. abstraktní definice. Vektorový podprostor a podstruktura. Věta: průnik VP je VP včetně důkazu - co ověřujeme u VP? Lineární obal přes průnik podprostorů. Lineární kombinace, vektor jako: „bod“ nebo „šipka“. Lineární kombinace jako „expandér“ přes operace VP a generátory. Ekvivalentní zavedení lineárního obalu přes lineární kombinace (u konenčně generovaných VP). Různé lineární obaly v závislosti na různých typech generátorů.
  • 11. hodina - 08. 12. 2022: Lineární nezávislost a její testování. „Vylepšení“ generátorů na bázi. Báze: definice, příklady, dimenze, různé báze téhož VP, určení báze VP i vybrání báze VP, Steinitzova věta, rozšíření na bázi a příklady.
  • 12. hodina - 15. 12. 2022: Fundamentální podprostory matice: S(A) a R(A), Ker(A): definice, výpočet báze a dimenze. Vztah dim(S(A)) = dim(R(A))=rank(A)=rank(A^T) a n = rank(A) + dim(Ker(A)); kterým prostorů náleží x a b v SLR dáno Ax=b, elementární řádkové úpravy matice a (ne)změna S(A) a R(A), Ker(A).
  • 13. hodina - 22. 12. 2022: Test - Lineární zobrazení: definice, příklady co je a co není lineární zobrazení v rovině. Lineární zobrazení jako homomorfismus VP. Popis lineárního zobrazení obrazem báze. Matice lineárního zobrazení z definice. Vzájemná korespondece matice a lineárních zobrazení. Matice přechodu a matice transformace. Příklady.
  • 14. hodina - 05. 01. 2023: Skládání lineárních zobrazení, skládání lineárních zobrazení v maticové reprezentaci - maticové násobení. Příklady. Jádro a obraz lineárního zobrazení a souvislosti s maticovou reprezentací (jádro a obraz matice vs. jádro a obraz zobrazení). Inverzní lineární zobrazení a matice, prosté a na zobrazení (a různé podmínky prostoru a zobrazení na), izomorfismus a věta o izomorfismu (pro konečně generované VP na dim n nad tělesem T). Příklady.

počty získaných bodů

čtvrtek 10:40

podmínky udělení zápočtu

hlavní princip získání zápočtu

  • zápočet je udělen studentovi/studentce, který/á mě přesvědčí, že probírané látce rozumí (zná ji i vyzná se v ní) - teoreticky i prakticky
  • standardní způsob získání zápočtu je uveden níže. Jen ve velmi rozumných a odůvodněných případech (nemoc, apod.) lze získat zápočet jiným, nežli standardním způsobem - princip, že student musí přesvědčit, že probírané látce rozumí, zůstává zachován

podmínky standardního získání zápočtu

  1. získat alespoň 60% bodů za domácí úkoly z 120 získatelných bodů, přičemž každá sada úkolů musí být splněna alespoň na 30% bodů, jinak se získané body nezapočítávají
  2. získat alespoň 60% bodů za písemné práce z 120 získatelných bodů, které jsou psány na začátku hodiny jedenkráte za dvě cvičení (1. písemná práce se píše na 3. cvičení)
  3. splnit domácí úkol typu strukturální diagram

pokyny pro vypracování domácích úkolů

  • získat alespoň 60% bodů za domácí úkoly tj. 72b ze 120 možných, přičemž každá sada úkolů musí být splněna alespoň na 30%, jinak se získané body nezapočítávají
  • domácí úkol odevzdaný po termínu nebude akceptován
  • termín odevzdání domácích úkolů je specifikován při zadání domácího úkolu
  • odevzdaný domácí úkol musí být (jinak nebude akceptován):
    • čitelný
    • rozumně strukturovaný
    • uvedenou identifikací studenta, domácího úkolu a data vypracování
    • každý domácí úkol musí být vypracovaný a odevzdaný na separátní bílý papír formátu A4; (špatné skeny, typicky telefonem: velký kontrast, zašuměné pozadí apod. neakceptuji)
  • svůj postup úvah a výpočtu komentujte a vysvětlujte - primárním cílem domácího úkolu není spočítat zadaný příklad; primárním cílem je se naučit a procvičit danou látku a sekundárně mě přesvědčit, že zadanému tématu rozumíte pro udělení zápočtu
  • domácí úkoly jsou zpravidla početní či teoretické příklady
  • domácí úkol nemusí být jasně zadaný numerický úkol, ale i úkol typu „zpracujte danou úlohu“, přičemž Vaším řešením bude řada podložených a argumentovaných úvah na zadané téma; neboť problém může být značně komplexní a i dobré dílčí řešení je dobrý výsledek
  • soubor musí být pojmenovaný ve formátu "NMAI057_LA1_2022_2023_DU_<identifikace domácího úkolu>_<příjmení studenta>_<jméno studenta>"; např. "NMAI057_LA1_2022_2023_DU_01.1_Novák_Jan.pdf"
  • zasílejte ve formátu pdf

pokyny pro vypracování domácího úkolu typu strukturální diagram

  • formou strukturálního diagramu zpracujete jednu z kapitol: a) vektorové prostory a blízké či b) lineární zobrazení a blízké
  • termín odevzdání strukturálního diagramu je do konce výukového období (tj. období končící začátkem zkouškového období) a minimálně 5 pracovních dní před Vaším požadavkem na zápočet zápočet (v rozumných případech je po předchozí domluvě možno odevzdat i déle)
  • je možno poslat ke konzultaci přeběžnou verzi
  • podrobnosti zadání budou uvedeny během semestru

při nedostatku bodů ze cvičení

za přůběžné písemné práce

  • je možno si nahradit dvě písemné práce, které jste nepsali, nebo ty, z kterých máte nejméně bodů
  • v případě více nepsaných prací nebo rovnosti bodů více psaných prací vyberu práci/probíranou látku, která bude nahrazena
  • nahrazování probíhá v zápočtovém týdnu či ve zkouškovém období (termín ve zkouškovém období nedoporučuji, věnujte čas raději přípravám na zkoušky)

jiné případy

  • pokud i tak budete mít nedostatek bodů (za písemné práce či za domácí úkoly); dostanete náhradní domácí úkoly, které však budete muset osobně předvést/vysvětlit a to včetně teorie; takto získané body budou obtížněji získatelné, nežli body získané standardním způsobem; berte prosím v potaz, že cvičící nemusí být vždy přítomen; rozumně rychlou odezvu lze garantovat v semestru a ve zkouškovém období

literatura