probrané učivo
čtvrtek 10:40 v N4
-
1. hodina - 29. 09. 2022: Podmínky zápočtu, literatura. Plán
konstrukce cvičení a lehké představení látky zimního semestru.
(cvičení se koná před první přednáškou) Úvod do (nestandardního)
počítání v konečném tělese/grupě (Z_3 a Z_5 se sčítáním a
násobením; uzavřenost, neutrální a inverzní prvky).
-
2. hodina - 06. 10. 2022: Soustavy reálných lineárních rovnic:
motivace, definice rovnice a soustavy reálných lineárních
rovnic. Co znamená řešit rovnici a co řešit soustavu rovnic.
Řádkově odstupňovaný tvar matice - REF a RREF tvar. Gaussova
eliminační metoda a elementární řádkové úpravy. Příklady na
řešení soustavy lineárních rovnic - (ne)jednoznačnost řešení či
jeho neexistence. Geometrická řádková interpretace řešení SLR
(řádková interpretace).
-
3. hodina - 13. 10. 2022: Test. Homogenní reálná SLR a její
řešení - právě jedno a to nulový vektor a nebo nekonečno včetně
nulového vektoru. Příklady na vypametrizování v GE. Matice a
maticové operace. (Ne)standardnost asociativity a komutativity.
-
4. hodina - 20. 10. 2022: Maticové násobení - definice, výpočet,
mnemotechnická pomůcka výpočet „křížem“. Vlastnosti maticového
násobemí - zejména nekomutativita. Násobení matice vektorem z
prava jako sloupcový selektor a násobení matice vektorem z leva
jako řádkový selektor. Matice elementárních řákových úprav.
Reprezentace SLR pomocí maticového násobení Ax=b a sloupcová
interpretace řešení SLR při zápisu Ax=b. Transpozice matic a její vlastnosti, příklady.
-
5. hodina - 27. 10. 2022: Imatrikulace - výuka se nekoná
-
6. hodina - 03. 11. 2022: Homogenní reálná SLR a
její řešení - právě jedno a to nulový vektor a nebo nekonečno včetně nulového vektoru.
Regulární, singulární a kouzelná matice: definice, příklady, ověření regularity. Inverní
matice: definice, jednotková matice, výpočet inverzních matic - Gauss-Jordanova elimanace,
intuitivně inverzní matice jako inverzní rozbrazení (existuje-li) pro zobrazení: x -> Ax
čili x -> b. Řešení SLR Ax=b pomocí inverzní matice - hledání vzoru. Vlastnosti
inverzních matic.
-
7. hodina - 10. 11. 2022: Matematické objekty zadané: a) konkrétně - konstrukcí, b) abstraktně -
vlatnostmi. Grupy: rozebrání definice (relace vs. zobrazení vs. operace), axiomy. Příklad
diherální grupy D3 - ověření axiomů, uzavřenosti, multiplikativní tabulka, nekomutativita
operace grupy: "počítání s něčím jiným nežli s čísly". Pojetí: množina + struktura (co je to
ta struktura na množině?).
-
8. hodina - 17. 11. 2022: Výuka se nekoná - Státní svátek
-
9. hodina - 24. 11. 2022: Pokračování grup: Grupa (Z_3,+) a (Z_3, *) a jejich (skoro)
Cayleyho diagram; totožná množina a různé struktury dané různými operacemi. Intuivně pojem
algebry. Úvaha o podobjektu a podalgebře a definice podgrupy. Podrupy dihedrální grupy D3.
Homomorfismus algeber. Symetrická grupa vládne všem. Těleso: definice, těleso jako zobecnění
reálních čísel s operacemi (+ a *) i jako příklad algebry. Konečné Zn těleso, těleso právě
tehdy když n=p. Počítání v Zn řešení SLR pomocí GE a výpočtem inverzní matice. Malá
Fermatova věta: znění a příklady: výpočet mocnin a inverzu.
-
10. hodina - 01. 12. 2022: Vektorové prostory: definice, příklady, konkrétní
vektorový prostor aritmetických vektorů na tělesem reálných čísel vs. abstraktní definice.
Vektorový podprostor a podstruktura. Věta: průnik VP je VP včetně důkazu - co ověřujeme u
VP? Lineární obal přes průnik podprostorů. Lineární kombinace, vektor jako: „bod“ nebo „šipka“. Lineární
kombinace jako „expandér“ přes operace VP a generátory. Ekvivalentní zavedení lineárního obalu přes
lineární kombinace (u konenčně generovaných VP).
Různé lineární obaly v závislosti na různých typech generátorů.
-
11. hodina - 08. 12. 2022: Lineární nezávislost a její testování. „Vylepšení“ generátorů na
bázi. Báze: definice, příklady, dimenze, různé báze téhož VP, určení báze VP i vybrání báze
VP, Steinitzova věta, rozšíření na bázi a příklady.
-
12. hodina - 15. 12. 2022: Fundamentální podprostory matice: S(A) a R(A),
Ker(A): definice, výpočet báze a dimenze. Vztah dim(S(A)) = dim(R(A))=rank(A)=rank(A^T) a n
= rank(A) + dim(Ker(A)); kterým prostorů náleží x a b v SLR dáno Ax=b, elementární řádkové
úpravy matice a (ne)změna S(A) a R(A), Ker(A).
-
13. hodina - 22. 12. 2022: Test - Lineární zobrazení: definice, příklady co je
a co není lineární zobrazení v rovině. Lineární zobrazení jako homomorfismus VP. Popis
lineárního zobrazení obrazem báze. Matice lineárního zobrazení z definice. Vzájemná korespondece
matice a lineárních zobrazení. Matice přechodu a matice transformace. Příklady.
-
14. hodina - 05. 01. 2023: Skládání lineárních zobrazení, skládání lineárních
zobrazení v maticové reprezentaci - maticové násobení. Příklady.
Jádro a obraz lineárního zobrazení a souvislosti s maticovou
reprezentací (jádro a obraz matice vs. jádro a obraz zobrazení). Inverzní lineární zobrazení a
matice, prosté a na zobrazení (a různé podmínky prostoru a zobrazení na), izomorfismus a věta o
izomorfismu (pro konečně generované VP na dim n nad tělesem T). Příklady.
počty získaných bodů
čtvrtek 10:40
podmínky udělení zápočtu
hlavní princip získání zápočtu
- zápočet je udělen studentovi/studentce, který/á mě přesvědčí, že probírané látce rozumí (zná ji i vyzná se v ní) - teoreticky i prakticky
- standardní způsob získání zápočtu je uveden níže. Jen ve velmi rozumných a odůvodněných případech (nemoc, apod.) lze získat zápočet jiným, nežli standardním způsobem - princip, že student musí přesvědčit, že probírané látce rozumí, zůstává zachován
podmínky standardního získání zápočtu
- získat alespoň 60% bodů za domácí úkoly z 120 získatelných bodů, přičemž každá sada úkolů musí být splněna alespoň na 30% bodů, jinak se získané body nezapočítávají
- získat alespoň 60% bodů za písemné práce z 120 získatelných bodů, které jsou psány na začátku hodiny jedenkráte za dvě cvičení (1. písemná práce se píše na 3. cvičení)
- splnit domácí úkol typu strukturální diagram
pokyny pro vypracování domácích úkolů
- získat alespoň 60% bodů za domácí úkoly tj. 72b ze 120 možných, přičemž každá sada úkolů musí být splněna alespoň na 30%, jinak se získané body nezapočítávají
- domácí úkol odevzdaný po termínu nebude akceptován
- termín odevzdání domácích úkolů je specifikován při zadání domácího úkolu
-
odevzdaný domácí úkol musí být (jinak nebude akceptován):
- čitelný
- rozumně strukturovaný
- uvedenou identifikací studenta, domácího úkolu a data vypracování
- každý domácí úkol musí být vypracovaný a odevzdaný na separátní bílý papír formátu A4; (špatné skeny, typicky telefonem: velký kontrast, zašuměné pozadí apod. neakceptuji)
- svůj postup úvah a výpočtu komentujte a vysvětlujte - primárním cílem domácího úkolu není spočítat zadaný příklad; primárním cílem je se naučit a procvičit danou látku a sekundárně mě přesvědčit, že zadanému tématu rozumíte pro udělení zápočtu
- domácí úkoly jsou zpravidla početní či teoretické příklady
- domácí úkol nemusí být jasně zadaný numerický úkol, ale i úkol typu „zpracujte danou úlohu“, přičemž Vaším řešením bude řada podložených a argumentovaných úvah na zadané téma; neboť problém může být značně komplexní a i dobré dílčí řešení je dobrý výsledek
- soubor musí být pojmenovaný ve formátu "NMAI057_LA1_2022_2023_DU_<identifikace domácího úkolu>_<příjmení studenta>_<jméno studenta>"; např. "NMAI057_LA1_2022_2023_DU_01.1_Novák_Jan.pdf"
- zasílejte ve formátu pdf
pokyny pro vypracování domácího úkolu typu strukturální diagram
- formou strukturálního diagramu zpracujete jednu z kapitol: a) vektorové prostory a blízké či b) lineární zobrazení a blízké
- termín odevzdání strukturálního diagramu je do konce výukového období (tj. období končící začátkem zkouškového období) a minimálně 5 pracovních dní před Vaším požadavkem na zápočet zápočet (v rozumných případech je po předchozí domluvě možno odevzdat i déle)
- je možno poslat ke konzultaci přeběžnou verzi
- podrobnosti zadání budou uvedeny během semestru
při nedostatku bodů ze cvičení
za přůběžné písemné práce
- je možno si nahradit dvě písemné práce, které jste nepsali, nebo ty, z kterých máte nejméně bodů
- v případě více nepsaných prací nebo rovnosti bodů více psaných prací vyberu práci/probíranou látku, která bude nahrazena
- nahrazování probíhá v zápočtovém týdnu či ve zkouškovém období (termín ve zkouškovém období nedoporučuji, věnujte čas raději přípravám na zkoušky)
jiné případy
- pokud i tak budete mít nedostatek bodů (za písemné práce či za domácí úkoly); dostanete náhradní domácí úkoly, které však budete muset osobně předvést/vysvětlit a to včetně teorie; takto získané body budou obtížněji získatelné, nežli body získané standardním způsobem; berte prosím v potaz, že cvičící nemusí být vždy přítomen; rozumně rychlou odezvu lze garantovat v semestru a ve zkouškovém období
literatura
- Stránka předmětu přednášejícího Milana Hladíka
- Milan Hladík: Lineární algebra (nejen) pro informatiky, Matfyzpress 2007 (základní literatura)
- Vzorové cvičení od Milana Hladíka (základní literatura vhodná ke cvičení)
- Povídání o lineární algebře - téměř hotová skripta k přednášce (doplňková literatura)
- Legendární online přednášky Gilberta Stranga z MIT (doporučuji) a jeho kniha Introduction to Linear Algebra (doplňková literatura)
- Essence of linear algebra na kanále 3Blue1Brown na YouTubu (doplňková literatura)
minulá cvičení
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2015-2016
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2015-2016
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2016-2017
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2016-2017
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2017-2018
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2017-2018
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2018-2019
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2018-2019
- Lineární algebra 1 NMAI057 zimní semestr 2019-2020
- Lineární algebra 1 NMAI057 zimní semestr 2020-2021
- Lineární algebra 2 NMAI058 letní semestr 2020-2021
- Lineární algebra 2 NMAI058 letní semestr 2021-2022