KG1 Jiří Kalvoda: Cvičení 7
Also available as: PDF Markdown
Informace k cvičení jsou na https://kam.mff.cuni.cz/~jirikalvoda/vyuka/24z/kg1.
Projektivní roviny
-
Pro každé dva různé vrcholy existuje právě jedna hyperhrana , která je oba obsahuje. -
Pro každé dvě různé hyperhrany platí . -
Existuje čtyřprvková množina vrcholů , jejíž žádné tři vrcholy neleží ve společné hyperhraně.
Konstrukce
Nechť je prvočíslo a . Uvažme množinu trojic . Na této množině zavedeme ekvivalenci právě tehdy když existuje takové, že: Množinu všech tříd ekvivalence ozmačíme .
Definujeme .
- Ověřte, že je skutečně relace ekivalence.
- Ověřte, že je projektivní rovina. Nejprve nahlédněte, že vnitřní množina v definici se skládá vždy z celých tříd ekivalence . Dále si rozyslete, že pro různá ze stejne třídy ekvivalence dosteneme stejnou množinu bodů (tedy pro jednu třídu ekvivalence máme jen jednu přímku). Nakonec ověřte axiomy projektivní roviny.
Aplikace
Ukažte, že existuje graf s nejvýše vrcholy s alespoň hranami, který neobsahuje cyklus na čtyřech vrcholech.
Toky
-
-
.
Lemátka
Dokažte/nahlédněte následujíci lemátka, které jste na přednášce používali bez důkazu:
- Tok, který má zlepšující cestu, není maximální.
- Pokud je párování a je vrcholové pokrytí v nějakém grafu, tak .
Algoritmické aplikace toků
Ukažte, jak lze následující úlohy efektivně, tj. v polynomiálním čase, vyřešit (například převedením na standardní úlohu pro nalezení největšího toku v síti).
- Máme dánu tokovou síť , cílem je najít její minimální -řez.
- Máme dánu tokovou síť, kde ovšem místo jednoho spotřebiče je několik spotřebičů a jeden zdroj . Rozdíl oproti běžné síti je jen v tom, že pro žádný z vrcholů nepožadujeme, aby se v nich zachovával tok. Cílem je najít maximální tok v této síti. (Velikost toku definujeme obvyklým způsobem, tedy jako rozdíl mezi tím, co vytéká ze zdroje, a tím, co do zdroje přitéká.)
- Máme dánu tokovou síť a hranu , cílem je najít tok (ne nutně maximální) takový, že je co největší.
- Máme dánu matici , jejíž prvky jsou nuly a jedničky. Cílem je najít v co největší množinu jedniček takových, že žádné dvě nejsou ve stejném řádku ani ve stejném sloupci.