Autor:Robert Babilon e-mail: menumenu

Železniční rallye 2020

Železniční rallye 2020, 32. ročník, se konala v těchto termínech:
Bodování výsledků v rámci Mistrovství ČR 2020:
   1.  2.  3.  4.   5.  6.  7.  8. 
  80. ŽR (C)   Ústí n.L. (DÚK) 1813964321
81. ŽR (A)Hulín26191385321

Konečný stav Mistrovství ČR 2020:
   Ústí  Hulín zrušenozrušeno       
1.David Nádhera-26--26
2.Tomáš Plaček, Zdeněk Vávra619--25
3.Adam Fogl18---18
4.Martin Bednář, Pavel Píša213--15
5.Michal Bílek132--15
6.Jakub Oulický18--9
7.Pavel Kuzebauch9---9
8.Jan Frajer-5--5
9.Karel Bureš41--5
10.Anežka Pokorná, Jan Fátor-3--3
11.Hyhlík, Jindra, Šefl, Vopalecký, Vozdecký3---3
Do MČR se počítaly oba výsledky.

Výsledky MČR

Vzhledem k vývoji kolem covidu se povedlo uspořádat pouze dvě akce, zbytek včetně dvou náhradních termínů musel být zrušen. Mistrem ČR se tak stal David Nádhera, kterému k tomu stačilo vítězství v letní 25hodinovce. O bod za ním skončila dvojice Tomáš Plaček + Zdeněk Vávra a bronz si odnáší Adam Fogl.

Výsledky 81. ŽR (28.-29. srpna 2020)

Start: Hulín           pátek  12:00
Cíl:   Pardubice hl.n. sobota 13:02
Prémiové stanice po 400 bodech:
   3x Bystřička 280
   5x Holoubkov 170
   4x Jevišovka 246   
   8x Oskořínek 061
   3x Pelhřimov 224
   3x Pustověty 174   
   4x Raspenava 037
   1x Stvolínky 087
   2x Štramberk 325

 1. Nádhera             7253 (5 stanic)
 2. Plaček, Vávra       7247 (5 stanic)
 3. Bednář, Píša        7080 (4 stanice)
 4. Oulický             7047 (4 stanice)
 5. Frajer              7043 (4 stanice)
 6. Pokorná, Fátor      6754 (3 stanice)
 7. Bílek               6628 (4 stanice)
 8. Bureš               6571 (3 stanice)
 9. Kuzebauch           5846 (1 stanice)
--  Šulc            --nedojel--

Trasy ŽR textově
Trasy ŽR graficky

Druhou letošní akcí byla srpnová 24hodinovka. Když jsem viděl, že to bude 81. rallye v pořadí, tak mi bylo hned jasné, že to bude 9 prémiových stanic po devíti písmenech. Ještě jsem uvažoval, že bych to zapsal ve formě sudoku, ale tam by už nešlo připsat číslo tratě, tak jsem to nechal.

Pro start jsem nejřív uvažoval o Olomouci, ale tam není vhodná skupina, tak jsem koukal po okolí, nakonec jsem váhal mezi Hulínem a Otrokovicemi. Hulín nabízel víc startovních kombinací, Otrokovice zase o 5 minut víc na přípravu. V další fázi jsem se snažil vhodně skloubit všechno dohromady - start, cíl i prémiové stanice. Zkoušel jsem počítačem najít různé trasy pro různé kombinace a nejvíce mě zaujala Raspenava s nocováním v České Lípě, tak jsem zvolil cíl v Pardubicích, kam se dá dojet z Raspenavy i z Moravy, pokud by někdo cestoval v noci na východ. U startu jsem dal přednost rozmanitějšímu startu v Hulíně a prémiové stanice zvolil pokud možno se zvláštními názvy, ale dávající mnoho kombinací. Protože prémiových stanic bylo víc než obvykle, dal jsem všem stejně bodů, a to raději více, aby bylo jasné, že čím více jich projedete, tím lépe.

Do soutěže se přihlásilo 10 soutěžících (13 osob) a protože jsme jeli všichni společně už z Olomouce, tak jste na hledání tras neměli pouhých 15 minut v Hulíně, ale další půlhodinu už ve vlaku. Ze startu jste využili všechny čtyři směry, což jsem ani nečekal. Projeli jste všechny prémiové stanice (nejvíc Oskořínek 8x, naopak Stvolínky jen jednou). Noc jste strávili většinou v pražských flamendrech, dále pak v České Lípě nebo Chomutově. I dojezdy do Pardubic byly poměrně pestré. Z hlediska kombinací to byla vydařená soutěž. Hodně tomu pomohlo 9 prémiových stanic, asi je budu dávat častěji. Až do 100. rallye, tam bude stanic 10, všechny na 10 písmen. :-)

V celkovém pořadí první dvě místa zabrali ti, co zvládli projet 5 stanic, a to s rozdílem pouhých 6 bodů! Vyrovnané to bylo i dál, třetího a pátého dělilo 37 bodů. V mistrovství ČR, zdá se, ještě taky není nic rozhodnuto. Děkuji všem za účast a budu se těšit u dalších akcí.

David Nádhera:

Predpokladany krátký čas na vymýšlení trasy na startu mě přiměl udělat tentokrát přípravu poctivě. Naštěstí jsme dostali bonusový čas v podobě rozdání zadání už v Olomouci, takže šlo částečně propočítat i varianty se začátkem do Štramberka a Bystřicky. Jinak bych asi bez váhání vyrazil na Znojmo. Vycházelo to zhruba nastejno, tak jsem dal přednost variantě, kde si neprojedu tolik koridorových úseků a budu mít volnější ruku pro vymýšlení pokračování ráno. Ranní část skýtala mnohem víc variant (většinou to bývá obráceně) lišících se jen o málo. Dvě varianty obsahovaly minutový připoj, ale u obou se zdálo, že se jedná skutečně o připoj plánovaný - i idos to tak nabízel. Vybral jsem prostě tu za nejvíc bodů a doufal, že to vyjde. Z večerní bouřky jsem vyvázl naštěstí jen s malou ztrátou - jen jsem musel kousek cesty rychlíkem místo osobakem. Celou dobu jsem jel s někým, ale s nikým celou cestu. Až v cíli se ukázalo, jaké detaily rozhodovaly - pouhých 6 bodů, čili 1 km osobakem. Byl to ten 1 km, o který jsem vylepšil trasu až ráno, když jsem místo do Libně jel do Vysočan a do Libně přejel autobusem? Nebo ty 2 km do Rosic, které vyšly díky ani ne moc velkému, ani ne moc malému zpoždění arrivackeho rychlíku? Nebo to, že se nám večer podařilo předjet osobák už v Říčanech a mohl tak do něj přesednout už ve Vršovicích místo hlavaku? Prostě tentokrát to bylo vítězství šťastné. Více stanic bylo určitě příjemným oživením - myslím, že je lepší, když nejde vymyslet trasa hned na startu a je potřeba nějaký odhad.

Martin Bednář:

Konečně jsem se k tomu dokopal :) nějaký moje postřehy z celorepublikového rallye. Konec v Pardubicích nás mne moc nepotěšil, rád poznávám nová místa (a nové pivovary, co si budem...), ale nevadí! Příprava doma se vyplatila, ale i tak jsme nevěděli kudy začít. Takových možností! Spousta prémiových stanic ještě víc udělalo plánování horší. Začít přes Břeclav až do Okříšek se mi zdálo nevýhodné. Navíc, když jsem nikoho neviděl jet s námi, tak to moc nepřidalo (ale očividně si posedali jinam). Když jsme nechali všechny ujet v Okříškách, to nebylo zrovna příjemné. No, odskok do HavlBrodu jsme nezaznemanali, proto jsme se nehnali do Jihlavy rychlíkem. Mimořádka na trase z ČB do Prahy zamotala celkem hlavu. Stihne se noční rozjezd? Nebo ne? Jak dlouho budeme v tom Táboře čekat? Nevyšel nám přestup v Benešově na osobák, to je jediný co nám nevyšlo. Udělat noční kolečko, kde jsme přišli na to, že se dopoledne stíhá Liberec přes Mladou Boleslav a Českou Lípu znělo fajn. Ale přestup v Raspenavě na protisměr jen dvě minuty, to bylo o nervy. Pak jsme se posunuli do Turnova, kdy jsme ještě stihli odskok do Malé Skály kde byl opět dvouminutový přestup a na ten pohled průvodčího asi nezapomenu. Stejně bychom byli před kolegou Oulickým, ale fakt těsně a pak přes Oskořínek pomalu ale jistě do Pardubic. Když jsme byli v Břeclavi, tak mě vůbec nenapadlo, že se stihne ještě i Raspenava a Oskořínek, připadlo mi to tak nereálné. Škoda, že nás nenapadlo vystoupit ve Vršovicích a doskočit na hlavní osobákem. Každý bod se v tomto rallye počítal a hlavně jsem rád, že jsme poprvé skončili "na bedně" v "základní době" :) Ještě jednou díky za organizaci a snad se někdy letos ještě uvidíme.

Výsledky 80. ŽR (20. června 2020)

Start: Ústí n.L. hl.n.  8:55
Cíl:   Ústí n.L. hl.n. 19:00

Prémiové body se udělovaly podle počtu použitých dopravců:

dopravců12345678
bodů250105010030060010001500
1. Adam Fogl 2729 = 1729 + 1000 (7 dopravců) 2. Michal Bílek 2692 = 1692 + 1000 (7 dopravců) 3. Pavel Kuzebauch 2600 = 2000 + 600 (6 dopravců) 4. Tomáš Plaček, Zdeněk Vávra 2562 = 1562 + 1000 (7 dopravců) 5. Karel Bureš 2460 = 1860 + 600 (6 dopravců) 6. Hyhlík, Jindra, Šefl, Vopalecký, Vozdecký 2450 = 2150 + 300 (5 dopravců) 7. Martin Bednář, Pavel Píša 2436 = 1836 + 600 (6 dopravců) 8. Jakub Oulický 2326 = 1726 + 600 (6 dopravců) 9. Jan Frajer 2255 = 2005 + 250 (1 dopravce) -- Radek Šulc - nedojel do cíle Trasy ŽR textově Trasy ŽR graficky

Březnová akce byla kvůli koronavirovým opatřením přesunuta na podzim, a tak jsme se letos poprvé sešli až v červnu. Někteří byli hodně natěšeni. Že budu prémiové body rozdávat za různé dopravce mi bylo jasné už v prosinci. Překvapilo mě, že železničních dopravců jezdí v kraji dokonce 9. Možná i 10, protože jsem dodatečně zjistil, že trať Rybniště-Varnsdorf je integrovaná, přestože v KJŘ nejsou vyznačené zóny DÚK a ani IDOS pro DÚK tyto vlaky nezná (ten ale třeba nezná ani vlaky do Zubrnic). Pak by bylo ještě otázkou, jestli DLB CZ a DLB GmbH jsou dva různí dopravci.

Nicméně prvním krokem bylo najít pro zpestření hry vhodné autobusy. Dělal jsem to tak, že jsem vybral dvě náhodné stanice, našel nejrychlejší spojení mezi nimi, a pokud tam byl autobus, tak to byl dobrý kandidát do hry. Nakonec to dopadlo tak, že jsem z loňska nechal tramvaj (protože jezdí po kolejích), autobusy kolem Lovečkovic (protože mi přišly zajímavé a loni tam nikdo nebyl), autobusy Žatec-Louny (protože když se hodily loni Davidovi "zadarmo", tak za body budou o to žádanější), a nově přidal Měděnec (abyste si mohli projet aspoň kus tratě do Vejprt a nezabralo to půl dne) a Teplice-Osek (protože vede přes tři tratě). Napadlo mě, že bych mohl dát za autobusy víc bodů, aby jejich bodová výtěžnost byla srovnatelná s vlaky a bylo tak víc rovnocenných možností. A kolik to bude bodů, jsem zastřel tajemstvím - zejména proto, že v okamžiku zveřejnění JŘ autobusů týden před hrou jsem to ještě nevěděl. :-)

Následoval hlavní úkol - vymyslet bodování dopravců. Jedna z prvních variant, která se nabízela, bylo ohodnotit každého dopravce zvlášť. Všechny stejně? Každého jinak? Pak mi přišlo zajímavější bodovat jednoduše podle počtu dopravců a za každého dalšího přidávat víc a víc bodů, protože každého dalšího je obtížnější přidat. A současně s tím přišla možnost jednoduše ohodnotit to, že se naopak vyhnu všem dopravcům mimo ČD. Vzhledem k tomu, že 10 dní před startem jste byli přihlášeni jen čtyři a nebylo jasné, kolik vás ještě přibude, tak jsem zkoumání možností nevěnoval příliš mnoho času a vycházel jsem jenom z toho, co mi během pár minut našel počítač - hledání nejlepší varianty je nakonec vaše práce, ne moje :-). Počítač zvládl nejvíc 6 dopravců (tušil jsem, že 7 asi půjde, ale nehledal jsem to) a bodování jsem nastavil tak, aby 6 dopravců bylo cca o 50 bodů lepší než pět a samotné ČD byly na úrovni čtyř dopravců.

Týden před startem jsem měl přihlášených 9 lidí a skupin, tak jsem byl rád, že nebudu rozdávat mistrovské body zadarmo. Nakonec vás přijelo 10 soutěžících čítajících celkem 16 osob, což je slušná účast. Zadání se ukázalo být dobře vymyšlené, moc jste spolu nejezdili, pokryli jste skoro všechny rozumně dostupné tratě a každého z dopravců někdo použil. Hra přinesla některé nové prvky, třeba ježdění sem a tam na jednom místě (Most-Obrnice, Kadaň) či častější zapojení autobusů, i nebodovaných. Taky mě zaujal přechod v Malém Březně ze zubrnické lokálky na hlavní trať. Dobře vymyšlené bylo i bodování - čím víc dopravců, tím lépe, ale ne automaticky. Ve výsledcích se to krásně prolíná 7-7-6-7-6-5-6-6-1. Jenom samotné ČD se mi nepovedly - když jsem tušil, že 7 dopravců asi půjde, tak jsem je měl dát minimálně na úroveň pěti dopravců, ne čtyř.

Děkuji všem za účast i za hezké výsledky. Věřím, že další akce proběhnou bez problémů v plánovaných termínech. Vzhledem k neúčasti Davida Nádhery v Ústí bude souboj o letošního mistra daleko napínavější.