Autor:Robert Babilon e-mail: menumenu

Železniční rallye 2018

Železniční rallye 2018, jubilejní 30. ročník, se konala v těchto termínech:
Bodování výsledků v rámci Mistrovství ČR 2018:

   1.  2.  3.  4.   5.  6.  7.  8. 
  72. ŽR   Ústí n.L. 1813964321
73. ŽR Hr.Králové 1813964321
74. ŽRBřeclav26191385321
75. ŽRPraha23171285321

Konečný stav Mistrovství ČR 2018:

  ÚstíHr.Kr.BřeclavPraha       
1.Michal Bílek1813,33(3)17,3348,66
2.Jan Frajer(7,50)13,3326847,33
3.David Nádhera13-1317,3343,33
4.Jakub Oulický(7,50)13,33817,3338,66
5.Tomáš Plaček, Zdeněk Vávra2-19223
6.Karel Bureš-3519
7.Martin Bednář, Pavel Píša-61-7
8.Tomáš Kravec3--47
9.Radek Šulc-1-45
10.Václav Zdráhal4---4
11.Fratišek Štufka, Petr Juřica-4--4
12.Jan Fátor--2-2
13.Jiří Sedláček, Petr Kopřiva-2--2
14.Vít Malý, Martin Šudoma, Petr Šmejkal1---1
Do MČR se počítají tři nejlepší výsledky, případný čtvrtý je v závorce.

Výsledky 75. ŽR (6. října 2018)

Start: Praha hl.n./Mas.n.   8:01
Cíl:   Praha hl.n.         20:07
  nebo Praha Mas.n.        20:02

Prémiové stanice:
 7x  Bílina 500
 6x  Česká Lípa hl.n. 500
 5x  Ostroměř 250
 --  Chotěboř 350
 --  Boskovice 500
 2x  Otrokovice 150
 2x  Valašské Meziříčí 500

1.-3. Michal Bílek             4196 bodů, Bílina, Č.Lípa, Ostrom
      David Nádhera            -''-
      Jakub Oulický            -''-
4.    Jan Frajer               4162 bodů, Bílina, Č.Lípa, Ostrom
5.-6. Tomáš Kravec             3904 bodů, Otroko, ValMez
      Radek Šulc               -''-
7.    Tomáš Plaček, Zd. Vávra  3892 bodů, Bílina, Č.Lípa, Ostrom
8.    Karel Bureš              3620 bodů, Bílina, Č.Lípa
9.    Václav Zdráhal           3125 bodů, Bílina

Výsledky KŽR:
1. Antonín Kunc     3904 bodů

Trasy ŽR textově
Trasy ŽR graficky

Nejdříve začnu tím, že jste mě trochu děsili svým nepřihlašováním - 10 dnů před soutěží jsem měl jenom dvě přihlášky. Pak se to naštěstí začalo zlepšovat a dostali jsme se těsně za hranici, kdy se body do MČR nepřidělují za pouhou účast. Při přípravě stanic jsem se tentokrát docela snažil, protože ve hře byl vyrovnaný boj o mistra ČR. Prvotní inspirací mi byla mapa výluk a snažil jsem se jim vyhýbat. První nástřel pro prémiové stanice byly Česká Lípa, Hradec Králové a Písek. Jak jsem si s tím hrál, tak postupně z toho vylezly stanice roztahané přes celou republiku. Moc se mi ale nedařilo nastavit jednu nebo dvě bodové úrovně, nakonec jsem to nechal poměrně pestré, od 150 po 500. Měl jsem nalezených několik tras s různými kombinacemi prémiových stanic s body kolem 3850-4000. Cítil jsem, že bodově výživný severozápad bude lákat, ale bál jsem se tam ubrat body, aby nevyhrála nějaká jednoduchá varianta po hlavních tratích s pěti přestupy.

V reálu jste mě překvapili tím, že výživný severozápad opravdu lákal - šest z devíti vyrazilo přes Kralupy a Most, což byl začátek, o kterém jsem nevěděl. Vypadalo to na poněkud nudnou společnou jízdu vedoucí pětice průběžného pořadí. Naštěstí Honza (a možná taky Tomáš se Zdeňkem?) objevili o něco lepší trasu než zbylá trojice, a tak se v Děčíně oddělili. Oni jeli přímo do České Lípy, zbytek přes Jedlovou. Bohužel pro Honzu, osobák do Mladé Boleslavi měl zpoždění, přípoj na Prahu ujel a z bodové výhody se stala bodová ztráta. (Z přiloženého grafu je vidět, že šance na úspěšný přestup bývají u tohoto vlaku tak půl na půl.) Důsledkem pak byly změny v pořadí MČR, Honza přišel o první místo, které naopak získal Michal a pořadí na medailových místech tak bylo stejné jako loni. Nejsem úplně nadšený z toho, že o dnešních výsledcích na čelních místech rozhodl jeden moment, ale pořád lepší jeden než žádný.

Děkuji všem účastníkům za hru, gratuluji medailistům i všem spokojeným se svým výsledkem a budu se těšit na všechny zase příští rok a doufat, že bude podobně vyrovnaný. Ohledně diskutované turistické vložky jsme dospěli k závěru, že by naší hře nepomohla, spíš naopak, takže vše zůstane při starém. V příštím roce plánuji pdoobné akce jako letos. Někdy kolem dubna Ústí, tentokrát víc zaměřenou na turistické linky, v červnu Hradec, koncem srpna 24hodinová se startem na Moravě a v říjnu finálová Praha. Po dvou letech zase nejspíš přehodím jednodenní celostátní do Hradce a Praha by pak byla středočeská. Taky uvidíme, jestli se nebude něco dít s jízdenkami, pro dopravce začínají být zajímaví hlavně studenti a důchodci a po zrušení včasných jízdenek může být daší vývoj nevyzpytatelný.

(ne)přípoj Mladá Boleslav
nezdařený Honzův přípoj v Mladé Boleslavi

Výsledky 74. ŽR (24.-25. srpnaa 2018)

Start: Břeclav         pátek   12:05
Cíl:   Olomouc hl.n.   sobota  12:55

Prémiové stanice po 300 bodech:
 8x  Častolovice
 --  Hostomice pod Brdy
 4x  Moravská Chrastová
 3x  Postoloprty
 5x  Postoupky
 5x  Pustověty
 6x  Staré Místo u Jičína

 1. Jan Frajer                  6968 bodů, Chrasto, Často, Místo, Postou, v noci EN do Ostravy
 2. Tomáš Plaček, Zdeněk Vávra  6903 bodů, Chrasto, Často, Místo, Postou, v noci EN do Ostravy
 3. David Nádhera               6634 bodů, Postol, Pusto, Často,          v noci okolí Prahy
 4. Jakub Oulický               6524 bodů, Místo, Pusto, Chrasto,         v noci okolí Prahy
 5. Karel Bureš                 6431 bodů, Chrasto, Často, Místo, Pusto,  v noci okolí Prahy
 6. Michal Bílek                6429 bodů, Pusto, Postol, Často,          v noci okolí Prahy
 7. Jan Fátor                   6337 bodů, Často, Místo,                  v noci Chomutov
 8. Matrtin Bednář, Pavel Píša  6208 bodů, Postou, Pusto, Často,          v noci okolí Prahy
 9. Pavel Kuzebauch             6046 bodů, Postol, Postou,                v noci EN do Ostravy
10. Petr Mišun                  5976 bodů, Často, Místo, Postou,          v noci EN do Ostravy
--  Radek Šulc                  --- nedojel

Výsledky KŽR:
1. Antonín Kunc    6507 bodů, Postou,                       v noci Chomutov
2. Alois Hrbáček   6073 bodů, Chrasto, Často, Místo, Pusto, v noci okolí Prahy

Trasy ŽR+Kunc textově
Trasy ŽR+Kunc graficky

Pár krátkých netříděných postřehů ze hry:

Výsledky 73. ŽR (9. června 2018)

Start: Hradec Králové hl.n.   10:00
Cíl:   Hradec Králové hl.n.   19:00

Prémiové byly koncové tratě mimo koridory (Praha-Olomouc/Brno), 
které se bodovaly 15 bodů/km oběma směry bez ohledu na druh vlaku.

1-3. Michal Bílek            \
     Jan Frajer                2698 bodů, 116 prém.km
     Jakub Oulický           /
4. Martin Bednář, Pavel Píša   2535 bodů, 110 prém.km
5. Frant.Štufka, Petr Juřica   2481 bodů, 100 prém.km
6. Karel Bureš                 2430 bodů, 103 prém.km
7. Jiří Sedláček, Petr Kopřiva 2170 bodů,  78 prém.km
8. Radek Šulc                  1790 bodů,  52 prém.km

Výsledky KŽR:
1. Antonín Kunc    2441, 100 prém.km
2. Alois Hrbáček   2145,  56 prém.km
3. Miloš Šmíd      1549,   0 prém.km

Trasy ŽR textově
Trasy ŽR graficky

Při přípravě hradecké soutěže jsem zjistil, že nápady na zajímavé obzvláštnění pravidel mi už pomalu docházejí a uvažoval jsem i o tom, že bych klasicky dal nějaké prémiové stanice. Inspirací mi letos bylo rušení či výrazné omezení některých tratí na Pardubicku den po soutěži. Dát přímo prémiové stanice moc nešlo, protože Prachovice se daly rozumně projet jen jedním vlakem, Holice bez hodinové přestávky nejdou projet vůbec a Štíty už jsou v Olomouckém kraji mimo IREDO. Nakonec jsem tedy vymyslel způsob, jak umožnit jejich projetí a současně nabídnout i jiné bodově podobné možnosti, a to bodovat všechny koncové tratě (s výjimkou koridorů). Navíc koncovým tratím se v soutěži většinou vyhýbáte, tak máte možnost se podívat i tam, kam běžně nejezdíte.

Na startu se objevilo 11 soutěžících v 8 posádkách, což už je na hranici rozumného minima, kdy se dávají zadarmo body do celoročního mistrovství. Klíčem k dobrému výsledku bylo maximálně využít štědře bodovaných koncových tratí. Nejčastěji jste využívali Mlýnický Dvůr (38 km), nejlépe dopadla kombinace s Moravskou Třebovou (20 km), kterou našli tři soutěžící. Při podrobnějším zkoumání výsledků jsem zjistil, že prémiové body byly svým způsobem zbytečné - kromě výměny na čtvrtém a pátém místě by se bez nich pořadí vůbec nezménilo. Taky mě těší, že někteří zvládli projet Prachovice nebo Štíty.

V příštím roce si možná dáme od Hradce pauzu. Máme tři použitelné kraje pro regionální soutěž (Středočeský, Ústecký, IREDO), tak uvažuji o tom, že bych střídavě každý rok jednu vynechal. Nyní se budu na vás v hojném počtu těšit na srpnovou soutěž a jsem zvědavý, jestli se vám povede využít nočbí osobáky v okolí Prahy.

Výsledky 72. ŽR (21. dubna 2018)

Start: Ústí n.L. hl.n.    8:55
Cíl:   Ústí n.L. hl.n.   19:00

Bez prémiových stanic.

 1. Michal Bílek                2039
 2. David Nádhera               2038
3.-4. Jan Frajer                1961
      Jakub Oulický             1961
 5. Václav Zdráhal              1953
 6. Tomáš Kravec                1906
 7. Tomáš Plaček, Zdeněk Vávra  1901
 8. V.Malý, M.Šudoma, P.Šmejkal 1715
 9. Frant.Štufka + Petr Juřica  1695
--  Radek Šulc                  nedojel (měl by 1908)

Výsledky KŽR:

 1. Alois Hrbáček       1991
 2. Karel Bureš         1938
 3. Antonín Kunc        1919

Trasy ŽR a KŽR textově
Trasy ŽR graficky

Někdy loni mě napadlo, že Ústecký kraj je dostatečně zajímavý provázaností své sítě, a když se použije "letmý start" z Prahy, tak bude i dost času na ježdění. Tak jsem ho letos zařadil do programu.

Protože jsem v posledních měsících zahlcený jinými činnostmi a měl jsem na přípravu málo času, tak jsem využil nápad, který nosím v hlavě už mnoho let, a to nechat soutěž úplně volnou bez povinných stanic. Takže tentokrát jsem neměl vůbec žádnou představu o tom, kudy pojedete, ani kolik získáte bodů. Čekal jsem, že bude výhodné si odskočit do Štětí a že se asi nevyhnete kolečku přes Rumburk.

Na startu se ukázalo 14 soutěžících v 10 posádkách, z nichž 9 dojelo do cíle. Začátek byl ovlivněn poruchou na trati do Děčína. Jednak byly vlaky od Děčína hodně zpožděné, jednak to možná některé odradilo vyrazit ze startu tím směrem. Drobné zpoždění mělo v podstatě všechno celý cen, ale přípoje skoro vždy počkaly. Většina se dostala do rozmezí 1900-2000 bodů, dva se dokonce dotali přes 2000. O vítězi rozhodl jediný bod. Michal získal na začátku na Davidovi náskok 12 bodů, když vyrazil do Roudnice proti zpožděnému rychlíku. Na konci pak ztratil 11 bodů, když jel z Benešova rychlíkem (proč vlastně?). Celkově tedy vyhrál o jeden bod. Gratuluji.

Ukázalo se, že "letmý start" v Ústí i omezení na Ústecký kraj jsou použitelné, takže si to možná za rok zopakujeme (místo IREDA, kde mi docházejí nápady). Stále zůstává nevyužitá možnost prémiových stanic na turistických tratích, na které jste se určitě těšili. Dalo by se uvažovat i o tom, že k Ústeckému kraji přidáme Českou Lípu, která by vytvořila spoustu dalších kombinací. Uvidíme. Momentálně se těším, že přijedete do Hradce.