Autor:Robert Babilon e-mail: menumenu

Železniční rallye 2017

Železniční rallye 2017 se konala v termínech:
Bodování výsledků v rámci Mistrovství ČR 2017:

   1.  2.  3.  4.   5.  6.  7.  8. 
  68. ŽR   Praha (StČ) 1813964321
69. ŽR Hr.Králové 1813964321
70. ŽRHranice26191385321
71. ŽRPraha23171285321

Konečný stav Mistrovství ČR 2017:

  PrahaHr.Kr.HranicePraha       
1.Michal Bílek13-26544
2.Jan Frajer(9)91914,5  42,5  
3.David Nádhera(6)1813839
4.Jiří Sedláček + Petr Kopřiva-6-2329
5.Jakub Oulický2(1)814,524,5
6.Milan Ducko + Karel Langer18---18
7.Václav Zdráhal-13--13
8.František Štufka + Petr Juřica3--36
9.Pavel Kuzebauch--5-5
10.Radovan Šulc-3-25
11.Martin Bednář + Pavel Píša-4-15
12.Karel Bureš-22-4
13.Adam Fogl4---4
14.Petr Mišun--3-3
15.Tomáš Kravec1-1-2
Do MČR se počítají tři nejlepší výsledky, případný čtvrtý je v závorce.

Výsledky 71. ŽR (7. října 2017)

Start: Praha hl.n./Mas.n./Vlt.   7:55
Cíl:   Praha hl.n.(Mas.n./Vlt.) 20:03

Prémie:
  400 Počátky-Žirovnice     5x
  500 Pelhřimov             3x
  400 Humpolec              5x
  400 Chotěboř              5x
  400 Nové Město na Moravě  4x
  500 Velké Meziříčí        1x
  200 Třebíč                4x

 1. Jiří Sedláček + Petr Kopřiva   3856 bodů (2 stanice = 600)
 2.-3. Jan Frajer                  3834 bodů (3 stanice = 1200)
 2.-3. Jakub Oulický                 -''-
 4. David Nádhera                  3814 bodů (3 stanice = 1300)
 5. Michal Bílek                   3702 bodů (2 stanice = 600),  803 km
 6. Frant. Štufka + Petr Juřica    3702 bodů (3 stanice = 1100), 569 km
 7. Radovan Šulc                   3646 bodů (3 stanice = 1000)
 8. Martin Bednář + Pavel Píša     3560 bodů (3 stanice = 1300)
 9. Pavel Kuzebauch + Václav Fiala 3528 bodů (3 stanice = 1300)
10. Tomáš Plaček + Zdeněk Vávra    3302 bodů (2 stanice = 800)

Výsledky KŽR:

 1. Alois Hrbáček   3736 bodů (NMnM + Chot = 800), ze startu do HK (v reálu nyní jezdí přes Poříčany)
 2. Karel Bureš     3700 bodů (NMnM + Hump + Chot = 1200), ze startu do ŽnS
 3. Antonín Kunc    3632 bodů (PoŽi + Třeb = 600), ze startu do Berouna

Trasy ŽR a KŽR textově
Trasy ŽR graficky

Po delší době nás zase čekala celorepubliková 12hodinovka. Nápad dát všechny prémiové stanice na Vysočinu se zrodil někdy v půlce roku, kdy jsem se dočetl o tom, že kraj Vysočina chystá větší změny v dopravě. Změny se sice odložily, to ale nebyl důvod ten nápad nevyužít. Trochu jsem váhal, jestli to nějak nenahrává Michalu Bílkovi bojujícímu o titul, ale přišlo mi, že zas tak výrazná pomoc to není, každý někde bydlíme a jezdíme, a hlavně, nápad jsem dostal v době, kdy Michal ještě nijak zvlášť nevyčníval.

Pohledem na mapu kraje Vysočina bylo hned jasné, kterých 7 stanic bude prémiových. Vyzkoušel jsem si, že nabízejí spousty možností, jak se dají projet. Zbývalo tedy určit, za kolik bodů budou. Nejdřív jsem se snažil, abych si vystačil jenom se dvěma různými hodnotami pro prémiové body, to se mi moc nedařilo. Nakonec jsem dal za Třebíč 200 bodů a za zbytek 400 nebo 500. Další otázkou byl čas startu a cíle. Protože prémiové stanice jsou poměrně daleko od Prahy, potřeboval jsem hru natáhnout co nejvíce. Nakonec jsem zvolil 7:55-20:03, časy odpovídají odjezdu a příjezdu brněnského Rx, čímž byla zaručená jistá symetrie. Měl jsem nalezených 10 tras s výsledky v rozmezí 100 bodů (od 3680 do 3774), s jednou až třemi projetými stanicemi a s několika různými výchozími vlaky. Projet 4 stanice se mi nepovedlo. Zajímavá byla taky trasa s pouhými dvěma přestupy (Praha-Brno-Plzeň-Praha) za 3552, říkal jsem si, jestli ji třeba někdo nepoužije.

Zkoušel jsem si opět představit, jak se bude hra vyvíjet. Na startu je málo času, dobrých tras je mnoho a přesný propočet hned na začátku bude tentokrát důležitější než jindy. Tipuji, že asi tak dvě třetiny použijí rychlík směr Havlíčkův Brod, pár lidí pojede do Českých Budějovic a někdo možná do Hranic. Pavel K. možná pojede jednoduše třemi vlaky, kdysi s jednoduchou trasou vyhrál. Budou převažovat tři projeté stanice, někdo si možná vystačí s jednou. Nejčastěji navštívíte Třebíč, nejméně často Velké Meziříčí. Výsledků 3600 bodů by měla dosáhnout většina - ti, co vyrazili směr Havl Brod, mají další dvě hodiny něco vymyslet, ti ostatní to vymyšlené už mají. :-) Pokud někde nenastanou komplikace, tak to bude hodně vyrovnané.

A jak to dopadlo? V mnoha bodech jsem se trefil. Oproti předpovědi nikdo nejel jenom jednu stanici, Pavel vymyslel komplikovanější trasu, ale zato za míň bodů. :-) Třebíč v počtu návštěv nevyhrála, naopak mě potěšilo hodně vyrované použití prémiových stanic (kromě Vel.Mezu byla každá navštívená 3-5x)

Výsledky byly opravdu těsné. O vítězství Jirky Sedláčka s Petrem Kopřivou rozhodl nulový přestup v Brně. Zajímavou trasu měl David Nádhera, který ze začátku "pobíhal" mezi pražskými nádražími a během první hodiny získal všehovšudy 66 bodů. Taky se moc často nestává, že by byly dvě trasy za stejný počet bodů, o pořadí tak rozhodl počet ujetých kilometrů. Jinak se asi nic zvláštního nedělo, všem to jelo víceméně tak, jak mělo. Zajímavé bylo s přicházejícími SMSkami sledovat, jak se vyvíjí boj o mistra ČR. Dlouho to vypadalo na titul Honzy Frajera, než přijeli Jirka s Petrem, sebrali 23 bodů za vítězství a na ostatní zbyly "drobné", které už nedokázaly změnit dosavadní pořadí na medailových místech. Novým mistrem se tedy stal MIchal Bílek a poprvé převzal putovní pohár. Gratuluji!

Po zimní pauze se budu se těšit na další, jubilejní 30. ročník soutěže s podobnou strukturou jako letos. Letní akci přesunu nejspíš na pátek, aby se daly případně použít nově zavedené noční pražské sjezdy a rozjezdy po druhé hodině. Dále uvažuji o tom, že dubnová soutěž by nebyla středočeská, ale ústecká, případně ústecká+DB v rozsahu jízdenky Labe-Elbe. Sraz by byl v Praze u odjezdu Ex do Ústí, start v Ústí po jeho příjezdu. Místní by nemuseli na start do Prahy, prémiové stanice by se předaly elektronicky (SMS nebo web), papírování by se vyřešilo po mém příjezdu do Ústí. Otázkou je, jestli je tam dost možností pro 9-10 hodin ježdění. Tak uvidíme, nicméně každá změna v tomto duchu je určitě dobrá.

(ne)přípoj Brno
(ne)přípoj v Brně použitý vítězným týmem

Výsledky 70. ŽR (27.-28. srpna 2017)

Start: Hranice na Moravě   neděle 12:20
Cíl:   Kolín              pondělí 13:20

Prémie (po 300 bodech):
  1x  Bylnice
  3x  Česká Lípa hl.n.
  4x  Chotěboř
  8x  Kroměříž
  4x  Mikulov na Moravě
  6x  Ostroměř
  3x  Rudná u Prahy

 1. Michal Bílek        7098 bodů (Kro, Rud, Ost)      477 Metropol
 2. Jan Frajer          6990 bodů (Kro, Cho, Ost)      477 Metropol
 3. David Nádhera       6852 bodů (Kro, Cho, Mik)      443 Bohemia
 4. Jakub Oulický       6806 bodů (Kro, Mik, ČLí, Ost) 476 Metropol
 5. Pavel Kuzebauch     6792 bodů (Kro, Ost, Mik, Cho) 445 Slovakia + 2x Chopin
 6. Petr Mišun          6086 bodů (Byl, Kro, ČLí, Ost) 476 Metropol
 7. Karel Bureš         5983 bodů (Mik, Rud)           Chomutov
 8. Tomáš Kravec        5960 bodů (Kro, Cho, ČLí)      Chomutov
 9.-10. Šulc, Sedláček  5889 bodů (Kro, Ost, Rud)      Chomutov   (5889=6279-13x30 za příjezd po limitu)

Výsledky KŽR:

 1. Alois Hrbáček           6640 bodů (Byl, Kro, Cho, Ost)  Chomutov
 2. Miloš a Marcela Šmídovi 6595 bodů (Kro, Byl, ČLí, Ost)  476 Metropol
 3. Antonín Kunc            6562 bodů (Byl, Kro, Ost)       547 Ostravan +...+ Chopin

Trasy ŽR textově
Trasy ŽR a KŽR graficky

Přípravu jsem pojal letos dost intuitivně. Snažil jsem se napasovat cíl a prémiové stanice tak, aby bylo co nejvíc možností, jak jezdit mezi Moravou a Čechami a jak strávit noc. Přesné body jsem si nepočítal, takže jsem ani netušil, která z variant je nejlepší. To už jsem nechal na vás.

Ještě asi týden před startem to vypadalo slušně, bylo přihlášených 15 osob. Pak jste se začali odhlašovat a nakonec se vás na startu sešlo 10. Snad to nebude trvalý pokles, nerad bych byl nucený zrušit klasickou 24hodinovku pro nezájem. Samotné ježdění bylo zřejmě docela adrenalinové, Babitron docela hýřil barvami. Někomu zpoždění pomáhala, většině spíš škodila. Největší skupina vyrazila přes Valašské Meziříčí do Kroměříže, odtud do Brna a NAD do Křižanova. Dělení hlavního pelotonu začalo už při nástupu do autobusu - tady vydělali ti, kteří sedli do prvního autobusu, vyrazili s 10minutovým náskokem a v Křižanově stihli dřívější osobák. Pak se to začalo trhat a větší skupiny nevznikaly, a to ani v noci. Hlavní moje snaha, rozdělit vás zejména v noci, se mi povedla. Některé kombinace mě překvapily a vůbec jsem je nečekal. Taky mě potěšilo, že jste projeli všechny prémiové stanice.

Do cíle dorazili všichni, i když jedna dvojice až po limitu. Po půlhodě na zpracování výsledků jsem mohl vyhlásit výsledky. Gratuluji Michalovi k vítězství a k drobnému náskoku v boji o titul mistra ČR. Medailové pozice jsou hodně vyrovnané, a tak budeme zvědavi na to, jak to v říjnu dopadne. Všichni jste zváni do Prahy, kde budete mít možnost závodit přímo s budoucími medailisty.

Výsledky 69. ŽR (27. května 2017)

Start: Hradec Králové hl.n.  10:00
Cíl:   Hradec Králové hl.n.  19:00

Prémie: 120 bodů za každou přestupní stanici
       (každá stanice se počítá nejvýše jednou)

 1. David Nádhera                   3611 bodů = 1811 + 15 x120
 2. Václav Zdráhal                  3333 bodů = 1773 + 13 x120
 3. Jan Frajer                      3182 bodů = 1622 + 13 x120
 4. Jiří Sedláček                   3134 bodů = 1694 + 12 x120
 5. Martin Bednář + Pavel Píša      3124 bodů = 1684 + 12 x120
 6. Radovan Šulc                    3081 bodů = 1521 + 13 x120
 7. Karel Bureš                     3075 bodů = 1755 + 11 x120
 8. Jakub Oulický                   3072 bodů = 1752 + 11 x120
 9. František Štufka + Petr Juřica  3037 bodů = 1597 + 12 x120
10. J.Sajdl + T.Gajdica + M.Lehmann 2994 bodů = 1914 +  9 x120
11. Tomáš Kravec                    2840 bodů = 1520 + 11 x120
--  Tomáš Plaček + Zdeněk Vávra     --- nedojeli

Výsledky KŽR:
 1. Alois Hrbáček     3420 bodů = 1620 + 15 x120
 2. Antonín Kunc      2837 bodů = 1397 + 12 x120

Trasy závodníků

Tentokrát bude zpráva o něco kratší. Způsob bodování jsem měl rozmyšlený asi půl roku dopředu. Původní verze byla poněkud složitější (neřeknu jaká pro případ, že bych ji použil někdy v budoucnu), nakonec jsem ji zjednodušil tak, že se budou bodovat přestupy, každý nejvýše jednou. Bodů jsem dal poměrně hodně, aby bylo opravdu důležité se na přestupy zaměřit. Kudy se vydáte a kudy to bude nejlepší, jsem tentokrát netušil, protože železezniční síť je tady natolik provázaná, že kromě trati 261 se dají dělat přestupy po půlhodině prakticky všude. Navíc natolik malá, že se dostanete do všech směrů. Nejvýhodnějším bonusem bylo nejspíš najít křižující se vlaky mimo uzly.

Na startu se sešlo krásných 18 soutěžících rozdělených do 12 "týmů". Ze startu jste se vydali do čtyř směrů z pěti možných. V cíli pak bylo docela zajímavé, když přijely tři vlaky a přivezly všehovšudy dva sutěžící (Davida s Honzou). Všichni ostatní totiž přijeli do cíle tím čtvrtým od Pardubic. Po spočítání výsledků jsem zjistil, že se skoro všichni vešli do rozmezí 3000-3200 bodů. Vyčnívali pouze druhý Václav Zdráhal s krásným výsledkem 3333 bodů a zvítězil David Nádhera s neuvěřitelnými 3611 body. Kromě toho, že něl nejvíc přestupních stanic, tak i samotný okruh by skončil na druhém místě. Gratuluji vítězům i všem spokojeným a těším se na viděnou někdy příště.

Výsledky 68. ŽR (8. dubna 2017)

Start: Praha hl.n./Mas.n.     8:00
Cíl:   Praha hl.n./Mas.n.    19:52

Prémiové stanice:

  14x Černošice (150)
  10x Čáslav (250)
  13x Červené Pečky (250)
   1x Červený Újezd u Votic (250)
   -  Čimelice (250)
   8x Černíny (350)
  11x Činěves (350)

 1. Milan Ducko + Karel Langer      2671 +  750 = 3421 bodů (Č.Pečky, Činěves, Černošice)
 2. Michal Bílek                    2224 + 1100 = 3324 bodů (Černíny, Č.Pečky, Činěves, Černošice)
 3. Jan Frajer                      2212 + 1100 = 3312 bodů (Černíny, Č.Pečky, Činěves, Černošice)
 4. David Nádhera                   2166 + 1100 = 3266 bodů (Černíny, Č.Pečky, Činěves, Černošice)
 5. Adam Fogl                       2242 + 1000 = 3242 bodů (Č.Pečky, Činěves, Č.Újezd, Černošice)
 6. František Štufka + Petr Juřica  2198 + 1000 = 3198 bodů (Čáslav, Č.Pečky, Činěves, Černošice)
 7. Jakub Oulický                   2320 +  850 = 3170 bodů (Čáslav, Činěves, Č.Pečky)
 8. Tomáš Kravec                    2415 +  750 = 3165 bodů (Čáslav, Černíny, Černošice)
 9.-10. Radovan Šulc, Jiří Sedláček 2042 + 1100 = 3142 bodů (Č.Pečky, Černíny, Činěves, Černošice)
11. J.Sajdl + M.Lehmann + T.Gajdica 2465 +  650 = 3115 bodů (Čáslav, Č.Pečky, Černošice)
12. Pavel Kuzebauch                 2112 + 1000 = 3112 bodů (Č.Pečky, Čáslav, Činěves, Černošice)
13. Karel Bureš                     2703 +  400 = 3103 bodů (Č.Pečky, Černošice)
14. M. a M. Šmídovi + Josef Zeman   2334 +  750 = 3084 bodů (Čáslav, Černíny, Černošice)
15. Pavel Kůrka                     1770 + 1200 = 2970 bodů (Černíny, Č.Pečky, Čáslav, Činěves)
16.-17. Mir.Vozdecký, Mir.Hyhlík    2151 +  750 = 2901 bodů (Činěves, Čáslav, Černošice)
18. Martin Bednář + Pavel Píša      2140 +  500 = 2640 bodů (Č.Pečky, Čáslav)
19. Tomáš Plaček + Zdeněk Vávra     1904 +  650 = 2554 bodů (Č.Pečky, Čáslav, Černošice)

Výsledky KŽR:
 1. Alois Hrbáček     2743 + 400 = 3143 (Čimelice, Černošice)
 2. Antonín Kunc      1922 + 850 = 2772 (Černíny, Čáslav, Č.Pečky)

Trasy závodníků

Přípravy před hrou

Začal jsem asi měsíc před hrou, kdy jeden člověk v nějaké televizní soutěži řekl, že je z Čerčan. Vzpomněl jsem si na Černošice a Čelákovice a napadlo mě, že by stanice na písmeno Č mohly být podobně zajímavé jako ty minulé na písmeno Ř. Je jich 21, jenom škoda, že jsou všechny v jedné půlce kraje. Do té jediné na opačné straně se o víkendu nejezdí. Začal jsem z nich pomalu vyškrtávat, až k obvyklému počtu 7. Dobré bodové hodnoty jsem trefil prakticky napoprvé. V konečné verzi jsem jenom přidal všem stanicím 50 bodů, aby to zvýhodnilo trasy s více prémiovými stanicemi. Nebyl jsem nadšený, když se začaly objevovat výluky. Výluka na 200 nic zásadního neměnila, snad jenom ochotu tam zajet. Výluky na 230 spoustu vhodných přestupů znemožňují, a hlavně návrat z té strany. Dokonce jsem přemýšlel, jestli celou přípravu nezahodit a nezkusit vymyslet něco úplně jiného. Nakonec jsem to nechal tak. Odolal jsem i návrhům z fóra zvýšit počet stanic - ona už je to z hodně velké části intuice i při těch sedmi.

Večer před hrou

Teď, když už je všechno vytištěné, a nelze nic změnit, přemýšlím, jak to asi dopadne. Maximum, o kterém vím, je 3340 bodů, a dalších 5 tras s různými kombinacemí stanic dávajících aspoň 3200 bodů. Bohužel všechny až na jednu začínají rychlíkem směr Havlíčkův Brod. Tipuji, že asi tak dvě třetiny z vás tímto vlakem začnou. Začátek přes Rakovník do Čimelic asi nezkusí nikdo. A ostatní budou zřejmě bez šance na umístění v první šestce. Ti, co začnou R 977, získají minimálně do Kolína, tj. dalších 40 minut, na zkoumání variant a doufám, že si ty dobré možnosti rovnoměrně rozdělíte. Někdo by mohl objevit moji trasu za 3340 bodů, víc než dva snad nebudete. Šestý v pořadí bude mít kolem 3200 bodů. Čimelice zřejmě zůstanou nedosaženy. Nebo se někdo "nachytá" a zkusí použít Tábor-Písek? Anebo to všechno dopadne úplně jinak?

Skoro dokonalá trefa

Překvapila mě dvojice Milan Ducko s Karlem Langerem. Ne tím, že našli něco lepšího než já (s vydatnou pomocí počítače), tomu jsem vždycky rád. Ale tím, že bych to do takové trasy neřekl, na první pohled jsem si myslel, že tam musí mít chybu. Klíčem k úspěchu jsou zřejmě minimální přestupní doby. Posuďte sami, po opuštění drahých prémiových stanic měli na přestup 4-4-3-2-4-6-5-3-12 minut a do cíle dojeli v poslední možné minutě. S celkovým vyzněním jsem tedy velice spokojen, kéž by to takhle dopadlo pokaždé. Děkuji všem za skvělou atmosféru a hru, vítězům gratuluji, nováčky to snad neodradilo a věřím, že se uvidíme v hojném počtu i na konci května v Pardubicích Hradci Králové.

(ne)přípoj Beroun
(ne)přípoj v Berouně použitý vítězným týmem