Autor:Robert Babilon e-mail: menumenu

Železniční rallye 2016

Železniční rallye 2016 se konala v termínech:
Bodování výsledků v rámci Mistrovství ČR 2016:

   1.  2.  3.  4.   5.  6.  7.  8. 
  64. ŽR   Rokycany 23171285321
65. ŽRPardubice1813964321
66. ŽRHulín26191385321
67. ŽRPraha1813964321

Konečný stav Mistrovství ČR 2016:

  RokycanyPard.HulínPraha       
1.David Nádhera231119(9)53
2.Jan Frajer12,33(0,5)26644,33
3.Tomáš Plaček + Zdeněk Vávra12,33--1830,33
4.Jakub Oulický-4131330
5.Jiří Sedláček + Petr Kopřiva + Lukáš Hýbner3,3318--21,33
6.Pavel Kůrka12,336--18,33
7.Pavel Kuzebauch3,33112-16,33
8.Alois Hrbáček--8412
9.Václav Zdráhal-2,55-7,5
10.Radovan Šulc-0,5134,5
11.Jan Satranský3,33---3,33
12.Tomáš Kravec--3-3
13.Jaroslav Černý-2,5--2,5
14.František Štefka + Petr Juřica---22
15.Michal Bílek + Václav Kříž1---1
16.-18.Václav Jindra---0,330,33
16.-18.Radovan Vopalecký---0,330,33
16.-18.Miroslav Vozdecký---0,330,33
Do MČR se počítají tři nejlepší výsledky, případný čtvrtý je v závorce.

Výsledky 67. ŽR (8. října 2016)

Start: Praha hl.n./Mas.n.     7:55
Cíl:   Praha Mas.n.          19:25

Prémiové stanice:
     1x - Řečany n.L. 200
     5x - Řevnice     200
     4x - Řevničov    200
    10x - Řež         200
     3x - Říčany      200
     6x - Mšeno       400
     6x - Račiněves   400

 1. Tomáš Plaček + Zdeněk Vávra 3337 b. (Ř-ov, Ř-ce, Mšeno, Řež)
 2. Jakub Oulický               3286 b. (Mšeno, Řež, Rači)
 3. David Nádhera               3279 b. (Ř-ov, Ř-ce, Mšeno, Řež)
 4. Jan Frajer                  3237 b. (Ř-ov, Ř-ce, Mšeno, Řež)
 5. Alois Hrbáček               3119 b. (Ř-ov, Ř-ce, Mšeno, Řež)
 6. Radovan Šulc                2894 b. (Ř.n.L., Řež, Rači, Ř-ce)
 7. Frant. Štefka + Petr Juřica 2744 b. (Mšeno, Rači, Řež)
 8.-10. Václav Jindra        \
        Radovan Vopalecký     | 2498 b. (Řež, Rači, Říčany)
        Miroslav Vozdecký    /

Trasa projetá organizátorem:
    Robert Babilon              3242 b. (Ř.n.L., Ř-ce, Mšeno, Řež)

Výsledky KŽR:
 1. Marcela a Miloš Šmídovi     3214 b. (Říčany, Řež, Rači, Mšeno)
 2. Antonín Kunc                2760 b. (Říčany, Řež, Rači, Mšeno)

Trasy závodníků

Kdysi jsem si všiml, že stanic začínajících písmenem Ř není mnoho a pět z nich je na tratích vedoucích z Prahy, tak jsem je zvolil jako základ pro poslední letošní rallye. Zopakoval jsem loňské Mšeno, kam jste loni nikdo nejeli a přidal jako sedmou Račiněves, kam se běžně asi často nedostanete a kam se dá zajet na otočku. Našel jsem si několik tras a nastavil jsem body za prémie tak, aby v čele byly různé kombinace s podobným výsledkem.

Na startu se sešlo celých deset jednotlivců a dvojic (12 osob), oproti loňsku znatelný pokles. Ten je dán hlavně tím, že svoji účast omluvilo několik tradičních soutěžících, snad se zase vrátíme k trochu vyšším číslům. Na druhou stranu jsme přivítali několik nováčků, snad si to někdy zopakují. Po přivítání, krátkém pokecu a rozdání soutěžních materiálů se všichni rozešli do klidných míst, kde měli asi půl hodiny na přípravu trasy a pak vyrazili do terénu.

Já, vzhledem k lehce deštivému počasí, jsem se rozhodl, že tentokrát nepůjdu na pěší výlet ani se nevrátím domů, ale zkusím si soutěž (po 27 letech!) také. Na rozdíl od ostatních jsem si ale trasu připravil večer před soutěží, kdy jsem měl víc času, měl jsem nějaké trasy z plánování soutěže a statistiky zpoždění. Řeknu vám, i když jsem se už během soutěže nezabýval tím, jestli se to nedá vylepšit, tak jsem stejně musel být skoro celou cestu ve střehu. Vyrazil jsem po 231 do Kolína a dále do Přelouče. To bylo v pohodě. Z Přelouče jsem měl v plánu nulový přestup na rychlík zpátky, který ale mívá mírné zpoždění takové, že jednak neujede a jednak se stihne přestup v Kolíně na osobák. Tentokrát měl ale kvůli opilému řidiči, který nechal auto na přejezdu, půl hodiny. To znamenalo, že nezbývá, než na ten zpožděný rychlík počkat, dojet až do Prahy, a ve vlaku jsem pak vymýšlel, co se vzniklou volnou půlhodinou a případně, jestli nevymyslím něco úplně jiného. Nakonec jsem našel 30 bodů, když si přeběhnu na Masaryčku, zajedu do Libně a vrátím se zpět na hlavní. V ostré soutěži bych dále pokračoval lepší a spolehlivější variantou přes Rakovník a Beroun zpět do Prahy a pak odskoky do Říčan a Řeže (nezkoumal jsem, jestli to v reálu opravdu vyšlo), čímž bych zkompletoval 5xŘ. Já jsem se ale chtěl podívat do Mšena, kde jsem jednak úsek z Mladé Boleslavi projel naposledy před 26 lety a jednak četná zpoždění v této oblasti slibovala víc "adrenalinu" - chtěl jsem si vyzkoušet, jak se asi v podobných situacích cítíte. Následoval odskok do Zadní Třebaně (při odskocích je nutné být ve střehu a sledovat zpoždění obou vlaků) a nejdelší úsek (hodina a půl) do Mladé Boleslavi, kdy jsem se ve vlaku potkal s několika dalšími hráči. Zpoždění pomalu narůstalo, po přestupu směr Mělník narůstalo dál (i na nově zrekonstruovaném úseku!) až k 20 minutách. Plánovaný vlak směr Štětí ujel (pro případ, že bych ho stihl, ale ujel by vlak opačným směrem, jsem měl připravenou možnost jít pěšky ze Štětí do Hněvic), takže jsem jel dál osobákem do Všetat a dál do Neratovic. Tam byla spousta času, ve které se stihlo dojet vlakem do města a pěšky zpátky. Z Neratovic už jenom přes Kralupy (zpoždění opět 20 minut) do cíle v Praze. Měl jsem radost, že jsem to přežil, ale únava byla značná, a to mě ještě čekaly pořadatelské povinnosti.

Vraťme se tedy k mé pořadatelské roli. Do cíle dojeli všichni, také byly projeté všechny prémiové stanice, což mi vždycky udělá radost. V čele se objevila skupina, která začínala přes Rakovník a Beroun, o pořadí mezi nimi rozhodovalo, jak si kdo troufal odskočit (Hořovice, Kamenné Zboží). Mezi ně se vklínil na druhé místo Jakub Oulický, který si dal dvě drahé prémie. V rámci mistrovství ČR si David Nádhera a Jan Frajer udrželi své poměrně jisté první a druhé místo, v otevřeném boji o bronz se k němu dostali Tomáš Plaček se Zdeňkem Vávrou, těsně za ně (o třetinu bodu) skočil Jakub Oulický. Gratuluji všem medailistům i všem ostatním spokojeným se svými výsledky!

Ve vlaku a pak v cíli jsme se taky trochu bavili o budoucnosti soutěže. Největším problémem, zejména finančním, se jeví dubnová 24hodinovka, kde jízdné vyjde na 1158 Kč (nebo 136 Kč + 600 ČD bodů). Zatím je ještě účast docela slušná, ale jednak kratší soutěž by mohla nalákat víc lidí a jednak po půlnoci už se stejně jede většinou spolu. Taky jsme zvažovali přesunout něco víc do zimy, kdy mají lidi víc času, ale to by mohlo jít o zdraví a do toho se mi moc nechce. Na druhou stranu přesun z října na únor by měl za důsledek napínavější 24hodinové finále a víc času a pohodlí vyhlásit výsledky MČR. I když podobného efektu se dá dosáhnout počítáním jednoho ročníku od října do srpna. Nicméně zatím bych to viděl na podobné termíny jako letos - v dubnu jednodenní středočeská, v červnu jednodenní východočeská s netradičními pravidly, v srpnu dvoudenní celorepubliková a v říjnu jednodenní celorepubliková.

Výsledky 66. ŽR (28.-29. srpna 2016)

Start: Hulín    sobota  12:00
Cíl:   Břeclav  neděle  12:30

Prémiové stanice:
     7x - Jaroměř 250
     7x - Mladá Boleslav hl.n. 250
     3x - Krnov 300
     9x - Mikulov na Moravě 300
     0x - Tábor 300
     3x - Teplice v Čechách 300
     1x - Veřovice 300

 1. Jan Frajer        6940 b. (Jar, MB, Mik)     Moravan
 2. David Nádhera     6626 b. (Jar, MB, TP, Mik) Chomutov
 3. Jakub Oulický     6600 b. (Jar, MB, Mik)     Moravan
 4. Alois Hrbáček     6506 b. (Jar, MB, TP, Mik) Chomutov
 5. Václav Zdráhal    6496 b. (Mik, Krn)         Bohemia
 6. Tomáš Kravec      6369 b. (Jar, MB, Mik)     Metropol
 7. Pavel Kuzebauch   6294 b. (TP, Krn)          Bohemia
 8. Radovan Šulc      6259 b. (Jar, MB, Mik)     Moravan
 9. Petr Mišun        6080 b. (Veř, Krn, Mik)    Brno
10. Jiří Sedláček     6033 b. (Jar, MB, Mik)     Moravan
--  nedojeli: Jan Satranský, Milan Ducko, Tomáš Plaček + Zdeněk Vávra, Pavel Kůrka

Výsledky KŽR:
 1. Antonín Kunc      6771 b. (Veř, MB, TP, Mik) 
 2. Miloš Šmíd        6490 b. (Veř, Krn, Mik)
 3. Karel Bureš       6444 b. (Mik, Krn, TÁ)
 4. T.Plaček+Z.Vávra  6422 b. (Veř, Krn)

Trasy závodníků

Start v Hulíně jsem letos zvolil tak, abych si mohl udělat výlet na nově otevřenou rozhlednu na Kelčském Javorníku, odkud jsou výhledy na celou Moravu i do zahraničí. Sice byl opar, takže se nedalo rozpoznat jednotlivé hory na horizontu, ale výhledy jsou opravdu úžasné, vřele doporučuji. Cíl jsem pak zvolil v Břeclavi, protože tam ještě cíl klasické rallye nebyl a přišlo mi to s Hulínem jako zajímavá kombinace.

Ohledně prémií mě nic zajímavého nenapadalo, a začal jsem kombinovat až poté, co se začaly objevovat příspěvky na fóru ohledně očekávaných veder. Nechal jsem se inspirovat zejména Ramzovou - zkoušel jsem stanice končící na -ová, pak stanice začínající na Ra-, pak nějaké Horní a Dolní, ale nic z toho se mi nelíbilo. Nakonce jsem vzal do ruky dvě mapy - mapu tratí, kde jezdí nové klimatizované vozy, a mapu výluk. Udělal jsem nějaký první nástřel prémií a postupně jsem je upravoval tak, aby byly rovnocenné a nabízely mnoho kombinací. Jak jste viděli, konečný výsledek už byl docela daleko od myšlenky vozit vás slušnými vozy a vyhnout se výlukám.

Na startu se sešlo 14 "týmů". Když jsem rozdal materiály, tak David prohlásil, že trasa je jasná a že není co řešit. Cože? Co jsem zase přehlédl? Nicméně 10 minut do odjezdu stále něco studoval, že prý těch možností je tam více, než se na první pohled zdálo.

Kolik těch možností tam bylo, se už nedovíme, protože zpoždění hned prvního vlaku, osobáku do Břeclavi, kam se uchýlila většina soutěžících, rozbouralo veškerou přípravu a bylo třeba rychle najít náhradní program. Další problémy s přestupy, v kombinaci s vedrem, způsobily, že tři "týmy" postupně odpadly. Čtvrtý pak nedojel kvůli poruše zabezpečovacího zařízení po úderu bleskem těsně před cílem.

Trasy jste měli pestré, příjemně mě překvapilo, že jste dokázali noc trávit pěti různými způsoby - ve třech vlacích na Moravu, v jednom z Moravy a na nádraží v Chomutově. Závěr od Havlíčkova Brodu přes Znojmo už pak byl hromadnou záležitostí, což bylo z části dáno tím, že těm, co tudy chtěli jet rovnou ze startu, to ujelo. Vyhrál Honza Frajer díky správnému zpoždění Slovana, takže stihl rychlé přestupy v Brně i Pardubicích. Gratuluji a budu se těšit se všemi v říjnu v Praze.

Výsledky 65. ŽR (11. června 2016)

Start: Pardubice hl.n.   9:25
Cíl:   Pardubice hl.n.  19:02

Prémiové stanice:
     zastávky na znamení (po 20 b.)

 1. Jiří Sedláček, Lukáš Hýbner   3064 b. = 2644 + 21x
 2. Pavel Kuzebauch               3050 b. = 2050 + 50x
    David Nádera                   -''-
 4. Pavel Kůrka                   2988 b. = 2008 + 49x
 5. Jakub Oulický                 2960 b. = 2600 + 18x
 6. Jaroslav Černý                2898 b. = 2598 + 15x
    Václav Zdráhal                 -''-
 8. Jan Frajer                    2836 b. = 1976 + 43x
    Radovan Šulc                   -''-
10. M. Šmíd, M. Šmídová, J. Zeman 2708 b. = 1908 + 40x
11. Michal Bílek                 \
    Alois Hrbáček                 2610 b. = 2180 + 50x - 19'
    Jan Satranský                /
14. Tomáš Plaček, Zdeněk Vávra    2594 b. = 2044 + 35x - 5'

Výsledky KŽR:
 1. Antonín Kunc                  3124 b. = 2244 + 44x
 2. Karel Bureš                   3028 b. = 2088 + 48x

Trasy závodníků

Jednodenní soutěže bývají slušně navštěvované a i 9 hodin cestování dává docela dost možností, tak jsem v tom pokračoval i letos. Přesunem startu z Hradce do Pardubic (cíl byl v Pradubicích už loni) se povedlo přidat další půl hodiny.

Dát hromadu prémiových stanic za málo bodů mě napadlo už dřív, ale bodovat např. všechny stanice na "K" mně připadalo až příliš uhozené. Když mě počátkem roku napadly zastávky na znamení (dále jen ZZ), tak jsem věděl, že je to ten správný nápad. Zbývalo už jenom dopočítat, za kolik bodů by to mělo být. Vymyslel jsem pět slušných okruhů s různým počtem ZZ (od 3 po 44) a snažil jsem se, aby byly bodově co nejblíž. Z toho vyšlo 20 bodů za ZZ a mých pět okruhů se dostalo do rozmezí 2856 až 3046 bodů, kam se dostala i většina z vás. Snaha, aby málo i hodně projetých stanic dalo podobný výsledek, je záměrná - pomáhá to k tomu, že vymyslíte víc kombinací a budete jezdit méně pohromadě, což je zejména u této nejkratší soutěže hodně důležité. Cílem hry není hnát se za prémiemi, ale poznat, kam se vyplatí zajet a kam už ne.

Na startu se sešlo hezkých 18 soutěžících tvořících 14 týmů. Po krátkém vysvětlení, oč půjde, jste se dali do hledání a brzy poté jste vyrazili. Cestou se většinou nedělo nic moc zváštního. Klíčový okamžik nastal v Nymburce, kde se pětice soutěžících rozhodovala, jestli pojedou na jistotu rychlíkem, nebo risknou osobák za více bodů. Nakonec to osobákem nevyšlo a do cíle dorazili po limitu s velkou penalizací.

V cíli jsem se docela zapotil. Většinu času jsem se snažil zjistit, jak je to s bodováním náhradní tramvajové dopravy, a už mi nezbyl čas na pořádné přepočítání výsledků. Výsledky jsem tedy vyhlásil podle toho, co jste si sami spočítali a kontrolu jsem nechal na doma. Souboj o medaile měl tedy kromě riskování v Nymburce ještě dohru "u zeleného stolu" a "s kalkulačkou v ruce" s překvapivým výsledkem. Nejdřív jsem si přečetl pravidla a zjistil, že náhradní doprava ve formě MHD se počítá a body za tramvaj mají tedy Jirka Sedláček s Lukášem Hýbnerem správně. Pak jsem přepočítal jejich body a zjistil, že se o 70 bodů ošidili, takže nakonce zvítězili o 14 bodů. Gratuluji! Těsně tedy zvítězil okruh s relativně málo ZZ (21x) a jízdou Leo Expressem (km za bod), a to hlavně díky tomu, že (na rozdíl od jiných) jelo všechno včas.

Čekal jsem, že rozdíly budou těsné (128 bodů mezi prvním a devátým místem). Je mi jasné, že není možné vymyslet a spočítat všechny možnosti a je třeba intuitivně odhadnout, co bude lepší. Kdyby bylo za ZZ o bod méně nebo více, měnilo by se pořadí. Mohlo by se zdát, že výsledné pořadí bývá dost náhodné, ale ukazuje se, že v čele jsou často stejná jména, takže někdo ten dobrý odhad prostě má. Gratuluji všem úspěšným a ostatní se mohou pokoušet zase v srpnu v Hulíně. Budu se těšit.

Výsledky 64. ŽR (23.-24. dubna 2016)

Start: Rokycany       12:25
Cíl:   Kolín          13:10

Prémiové stanice:
     Poběžovice (700 b.)       8x
     Volary (700 b.)           3x
     Žlutice (700 b.)          3x
     Blatná (250 b.)           --
     Bystřice p.Host. (250 b.) 13x
     Městec Králové (250 b.)   1x
     Příkosice (130 b.)        5x

 1. David Nádera                  7251 b. (Pob, BpH)
 2. Jan Frajer                   \
    Pavel Kůrka                   7247 b. (Pob, BpH)
    Tomáš Plaček + Zdeněk Vávra  /
 5. Pavel Kuzebauch              \
    Jan Satranský                 7218 b. (Pob, BpH)
    Jiří Sedláček + Petr Kopřiva /
 8. Michal Bílek + Václav Kříž    7102 b. (Pří, Vol, BpH)
 9. Petr Mišun                    7101 b. (Pob, BpH)
10. Milan Ducko + Karel Langer    7038 b. (Pří, Vol, BpH)
11. Miloš Šmíd + Josef Zeman      7020 b. (Pří, Žlu, BpH)
12. Radovan Šulc                  6960 b. (Pří, Žlu, BpH)
13. Jaroslav Černý                6954 b. (Vol, BpH)
14. Václav Zdráhal                6554 b. (Pří, Žlu, MěK)

Výsledky KŽR:
 1. Karel Bureš                   7020 b. (Pob, BpH) - prakticky totéž co vítězové ŽR, v rámci pravidel KŽR
    Jakub Oulický                 7020 b. (Pob, BpH)
 3. Antonín Kunc                  6668 b. (Pob)

Trasy závodníků

Pro start jsem tentokrát hledal stanici, ve které jsme ještě nestartovali, a našel jsem Rokycany. Snažili jste se mě přesvědčit, že start o půl dvanácté bude lepší, ale nechal jsem ho na původně plánovaných 12:25, aby se dalo ze startu vyrazit do tří směrů. Blízkost dlouhých lokálek mě inspirovala k tomu dát některé bodované stanice právě tam. Sice se tím výrazně omezil počet možností, jak strávit čas před půlnocí asi na osm, ale taková příležitost se vyskytne tak jednou za 25 let.

Na startu se sešel slušný počet 14 soutěžících (19 osob plus jedna na část trasy). Většina (8) vyrazila směrem Domažlice a Poběžovice, zbytek do Volar (3) a do Žlutic (3). Blatnou nikdo nevyužil. Začátek autobusem do Příkosic využilo 5 týmů. Zajímavé je, že motoráčkem z Příkosic do Nezvěstic jsme jeli pouze my, nebýt soutěže, tak jede úplně prázdný. Já jsem vystupil v Kornaticích u rybníka a prošel si bývalou lesní úzkokolejku. Mimochodem, odskok do Zdic byl o pár bodů výhodnější než jízda přes Příkosice.

Druhá část od půlnoci dál se s ohledem na možnosti moc nepovedla. Příjezd od Havlíčkova Brodu, dobře bodovaná NAD z Hulína a prémiová Bystřice pod Hostýnem složilo kombinaci, u které asi ani nebyl důvod hledat cokoliv jiného. Takže rozhodovaly jen drobné detaily jako odskok do Hulína nebo ne úplně jistý odskok do Židenic. To pomohlo zejména Davidu Nádherovi, který místo děleného 1.-4. místa získal čisté vítězství a s výrazným náskokem se usadil do čela mistrovství. Nicméně jsem si napsal do poznámek, že dálkovou NAD možná není nutné bodovat šesti body a že pokud se jede v noci z Prahy, tak cíl nesmí být u Kolína. Všem úspěšným gratuluji a budu se těšit za sedm týdnů pravděpodobně v Kolíně nebo Pardubicích. Soutěž bude celorepubliková a tentokrát docela s předstihem už mám vymyšlený netradiční způsob bodování.