Zpět na stránku cvika

5. cvičení

Příklad 1. Kolika způsoby můžeme rozdělit množinu $[n]$ do množin $A, B, C, D, E$ tak, aby pro každé $i$ bylo $i$ a $i+1$ v různých množinách, ale navíc aby žádná z množin $A, B, C, D E$ nebyla prázdná?

Zobraz řešení Skryj řešení

Již minule jsme si ukázali, že bez podmínky na neprázdnost množin je odpovědí $5\cdot 4^{n-1}$.

Nyní použijeme princip inkluze a exkluze. Víme, že obecně počet způsobů, jak rozdělit $n$ prvků do $k$ množin s daným omezením je $k\cdot (k-1)^{n-1}$. Máme-li tedy 5 množin, prvky do $k$ množin můžeme rozdělit ${5\choose k}k(k-1)^{n-1}$ způsoby, kde kombinační číslo na začátku říká kolika způsoby si můžeme vybrat $k$ množin, které budeme plnit. Nyní již přímo použijeme princip inkluze a exkluze: Podíváme se, kolika způsoby můžeme naplnit 5 množin, odečteme od toho počet způsobů, kterými můžeme naplnit 4 množiny, přičteme způsoby na plnění 3 množin a tak dále. Nakonec tedy dostáváme $$\sum_{i=1}^{5}(-1)^{i+1}\cdot{5 \choose i}\cdot i\cdot (i-1)^{n-1} = 1\cdot 5\cdot 4^{n-1} - 5\cdot 4\cdot 3^{n-1} + 10\cdot 3\cdot 2^{n-1} - 10\cdot 2\cdot 1 ^{n-1} +5 \cdot 1\cdot 0^{n-1}.$$ Poznámka stranou: Princip Inkluze a Exkluze zní $$\left|\bigcup _{i\in M} A_i \right|= \sum_{i\in {\mathcal P}(M)}(-1)^{|i|+1}\cdot\left|\bigcap_{j \in i}A_j\right|.$$ Ve slovech tedy máme množinu $M$ množin $A_i$, a zajímá nás počet prvků ve sjednocení všech $A_i$. Ten se rovná součtu průniků velikostí všech jejích podmnožin, kde velikosti liše velkých podmožin přičítáme normálně a sudě velkých se záporným znaménkem (takže vlastně odčítáme). Člověk by se mohl v našem případě ptát, co je vlastně množina $M$ a co jsou jednotlivá $A_i$? Odpověď je, že jsme princip inkluze a exkluze použili nějak tak mimochodem, náš výsledek není sejdnocením množiny $M$. Množina $\cup A_i$ bude v tomto případě množina všech rozdělení, kde všech pět množin $A,B,C,D,E$ využito není (tedy alespoň jedna zůstane nevyužitá. Jednotlivých množin $A_i$ máme pět, a každá z nich odpovídá případu, kdy jedna pevná z množin $A,B,C,D,E$ zůstane nevyužita. My jsme potřebovali spočíst $\cup A_i$, abychom věděli, co vlastně máme od hodnoty $5\cdot 4^{n-1}$, se kterou jsme začínali, odečíst. Takové použití principu inkluze a exkluze je však velmi časté (ve skutečnosti častější než možnost tento princip aplikovat "přímo".

Příklad 2. Řekneme, že číslo je prvočíselně vypadající, pokud je složené, ale není dělitelné 2, 3 ani 5. Tři nejmenší prvočíselně vypadající čísla jsou 49, 77 a 91. Víme, že prvočísel menších než 1000 je 168. Kolik je prvočíselně vypadajících čísel menších než 1000?

Příklad 3. Kolika způsoby lze umístit osm kamenů na šachovnici $4 \times 4$ tak, aby se na šachovnici vyskytovaly čtyři kameny ve stejném řádku nebo stejném sloupci?

Příklad 4. Kolik existuje pořadí písmen A, B, D, E, I, K, M, N, R, U, Z takových, že po vynechání některých písmen nevznikne ani jedno ze slov:

  1. BAR?
  2. BAR, RAK?
  3. BAR, DEN?
  4. BAR, DEN, RAZIE, REK?

Příklad 5. Prodavač suvenýrů má na prodej tři stejné figurky papeže Jana Pavla II, čtyři Jánošíky a pět Švejků. Kolika způsoby může figurky vyrovnat do výlohy do jedné řady tak, aby se nikdy nestalo, že by všechny figurky stejné postavy tvořily souvislý blok?

Příklad 6. Petr Štědrý pořádá každý večer večeři pro své přátele. Na večeři jsou pozvaní vždy tři hosté. Kolika způsoby může Petr rozeslat pozvánky pro svých 7 přátel na celý týden tak, že každý z těchto sedmi přátel je alespoň jednou pozván?