Šesté cvičení – Skripty, proměnné
Příkazy a plán:
- Proměnné a psaní skriptů
- Návratové kódy
&&
a ||
read
a proměnná $IFS
- Cyklus
for x in ...; do ... done
a příkaz seq
Příklady:
- Napište skript
hello.sh
, který vypíše Hello, world!
, nastavte mu právo na spuštění a spusťte ho.
- Napište skript
hello2.sh
přijímající jeden parametr, který pozdraví aktuálně přihlášeného uživatele Ahoj <jmeno>, chci ti rict: <parametr>
, nastavte mu právo na spuštění a spusťte ho.
- Jméno uživatele zjistíte z proměnné
$USER
- První parametr dostanete v proměnné
$1
- Co dostane program v proměnné
$0
?
- Upravte program, aby přijímal (a vypisoval) libovolný počet parametrů (aby šlo volat
./hello2.sh mej se stale lepe a lepe
)
- Vzpomínka na první úkol: Uložte si do proměnné
$datum
aktuální datum (nápověda: zavolání subshellu)
- Po provedení příkazu nastaví příkaz (podle svého výsledku) návratový kód (jako return v C – 0 je OK, cokoliv jiného je chyba).
K výsledku se lze dostat v proměnné
$?
- Zkuste si to třeba na příkazu
ls
– zadejte mu existující a neexistující cestu
- Pomocí
&&
a ||
lze za sebe řetězit příkazy, fungují jako AND a OR. Pokud napíšete prikaz1 && prikaz2
,
tak druhý příkaz se provede pouze, pokud uspěje první. Naopak u prikaz1 || prikaz2
se druhý příkaz provede pouze, pokud první selže.
- Napište skript, který vytvoří soubor (zadaný jako parametr) pouze, pokud soubor ještě neexistuje (pokud existuje, vypíše hlášku)
- Vymyslete příkaz, který ke každému souboru v aktuální složce přidá příponu
.txt
(s pomocí for
cyklu)
- Změňte přitom názvy z velkých písmen na malé
- Co když budeme chtít příponu změnit? Třeba z
jpeg
na jpg
? Dá se použít expanze,
sed
nebo příkazy basename
a dirname
Příklady pro pokročilé:
- Napište skript vypisující tabulku malé násobilky (pěkně formátovanou) – rozšíření: násobilka do čísla zadaného jako parametr
- Napište skript, který vypíše své parametry v reverzním pořadí
- Napište skript, který s vámi bude hrát hádání čísel – Vymyslí si náhodné číslo (to můžete získat třeba z proměnné
$RANDOM
) a uživatel bude postupně zadávat své
tipy. Skončí, když se uživatel trefí, nebo vypíše, zda je hádané číslo menší, nebo větší. Bonus: Pokud zavoláte skript s jedním argumentem, tak bude si vybere náhodné číslo z rozsahu
0 až zadaná horní mez.