probrané učivo
úterý 10:40
-
1. hodina - 02. 03. 2021: cvičení se přesouvá, konkrétní náhradní termín bude dohodnut na následujícícm cvičení, dle Vašich možností
-
2. hodina - 09. 03. 2021: SKalární součin: rozšíření struktury vektorového prostoru o skalární součin, možnost měřit velikosti a vzájemnou pozici vektorů - opravdu jsme si tak představovali vektorový prostor? Definice skalárního součinu reálná i komplexní. Příklady skalárních součinů - standardní i nestandardní. Norma: definice a příklady norem (p normy a norma indukovaná skalárním součinem). Jednotková kružnice podle různých (euklidovská, maximová a součtová) norem. Kolmost.
- Domácí úkol není zadán.
-
3. hodina - 16. 03. 2021: Vylepšení báze vektorového prostoru: ortogonální a ortonormální báze a co tím získáme. Gram-Schmidtova ortogonalizace: princip (induktivní nakolmování vektorů odečtem ortogonální projekce "toho, co lze z nakolmonovaného vektoru vyjádřit již nakolmenými vektory") - výpočet dle „Zahradníka“ (z definice a geometricky) a výpočet dle algoritmu ze skript s využitím fourierových koeficientů. Souřadnice vektoru vůči ortonotmální bázi skalárním součinem (fourierův koeficient). Ortogonalice lineárně závislého vektoru. Vztah ortogonality a lineární nezávislosti vektorů, probrání důkazu. Kolmost.
- Domácí úkol č. 1.0. termín odevzdání do 29. 03. 2021
-
4. hodina - 23. 03. 2021: Ortogonální doplněk: definice, vlastnosti ortogonálního doplňku množiny a prostoru. Výpočet ortogonáního doplňku přes ortogonální bázi a přes jádro matice. Vztah jádra matice a ortogonálního doplňku. Kolmost fundamentálních prostorů matice (R(A) vs Ker(A) a S(A) vs levý Kernel).
- Domácí úkol není zadán.
-
5. hodina - 30. 03. 2021: Ortogonální projekce, definice. Vztah minimality a kolmosti. Vypočet ortogonální projekce: a) přes ortonormální bázi za pomocí fourierových koeficientů; b) maticí projekce do sloupcového prostoru. Odvození matice projekce a její geometrický pohled dle Stranga. Metoda nejmenších čtverců a jejíc vztah k projekci: SLR Ax=b má řešení právě tehdy když b náleží S(A). Ale co když b nenáleží S(A)? Hledáme "nejlepší" možné b', co znamená nejlepší možné? - minimalita vzhledem k normě e-rror vektoru. Příklad na matici projekce.
- Domácí úkol není zadán.
-
6. hodina - 06. 04. 2021: Test. Metoda nejmenších čtverců a její vztah k projekci: SLR Ax=b má řešení právě tehdy když b náleží S(A). Ale co když b nenáleží S(A)? Hledáme "nejlepší" možné b'; co znamená nejlepší možné? Příklad na matici projekce. Ortogonální matice: definice, součin ortogonálích matice je ortogonální matice - uzavřenost ortogálních matic na operaci maticového násobení, zobrazení ortogonální maticí "zachovává" úhly a délky, řádky i sloupce ortogonálních matic tvoří ortonomální báze.
- Domácí úkol č. 3.0 termín odevzdání do 20. 04. do začátku cvičení
- Domácí úkol č. 3.1 termín odevzdání do 20. 04. do začátku cvičení
- Domácí úkol č. 3.2 termín odevzdání do 20. 04. do začátku cvičení
- za sérii domácích úkolů lze získat maximálně 14b
-
7. hodina - 13. 04. 2021: Test. Permutace: definice, metody zápisu, znaménko permutace a jeho vlastnosti. Determinant: definice, interpretace determinantu jako charakterizace matice. Výpočty determinantů z definice. Metody výpočtu pro malé matice (typu 2x2 a 3x3) a speciální matice např. diagonální či trojúhelníkové matice. Výpočet determinantu matice převodem na REF tvar matice a vliv elementárních řádkových úprav na hodnotu determinantu. Hodnota determinantu a regularita matice.
- Domácí úkol není zadán.
-
8. hodina - 20. 04. 2021: Pokračování determinantu - příklady a vysvětlení: determinant transponované a inverzní matice. Řádková linearita determinantu. Multiplikativnost determinantu. Rozvoj podle řádku/sloupce. Úvod k vlastním číslům, diskuze nad látkou probranou na přednášce.
- Maximum získatelných bodů za 4. sérii domácách úkolů je 7.
- Domácí úkol č. 4.0. termín odevzdání do 11. 05. 2021
- Domácí úkol č. 4.1. termín odevzdání do 11. 05. 2021
Domácí úkol typ článek
- Vyberte si jedno ze zadaných témat, které zpracujte formou: a) úvahy, b) (preferuji) poučení.
- Termín odevzdání do 18. 05. 2021.
- Domácí úkol typ článek: text napsal Henri Poincaré a je z knihy: Číslo prostor čas.
Podle zájmu, je možno si přečíst si celou kapitolu. - Domácí úkol typ článek: text „All the Math Taught at University Can Be Outsourced. What Now?“ od Dr. Keitha Devlina, Stanford University
- TEDxBrno video „Ještě že děti neučí mluvit škola!“ od Oldřicha Botlíka (mimochodem matfyzák)
-
9. hodina - 27. 04. 2021: Pokračování determinantu - La Placeho rozvoj determinátu podle řádku a sloupce. Adjungovaná matice a výpočet inverzní matice - důkaz: multi la place; celočiselný inverz a determinant. Cramerovo pravidlo a jeho důkaz včetně geometrické intuice.
- Domácí úkol není zadán.
-
10. hodina - 04. 05. 2021: Vlastní čísla a jim příslušné vlastní vektory. Definice. Geometrická interpretace a rozdíl mezi škálováním v tělese reálných a komplexních čísel. Způsob výpočtu vlastních čísel a proč se nevyhneme tělesu komplexních čísel. Výpočty vlastních čísel a příslušných vlastních vektorů, charakteristický polynom, určení algebraické a geometrické násobnosti vlastních čísel. Způsob výpočtu vlastních čisel a proč se nevyhneme tělesu komplexních čísel. Matice společnice.
- Domácí úkol není zadán.
-
11. hodina - 11. 05. 2021: Diagonalizace matice - pohled lineárního zobrazení a gemetrická interpretace: "zjednodušit" LZ v maticové reprezentaci/"vidět do LZ" volbou vhodné báze. Podmínky diagonalizace: ekvivaletní podmínka (n LN VLV) a implikace (n různých VLČ). Vlastní čísla a jim příšlené vlastní vektory. Definice. Geometrická interpretace a rozdíl mezi tělesem reálných a kompelxních čísel. Jordanův tvar matice - existence a jordanovy bloky. Příklady.
- Domácí úkol není zadán.
-
12. hodina - 18. 05. 2021: Příklady na vlastní čísla - dokončení. Dokončení kapitoly vlastních čísel: symetrické matice - spektrální rozklady (definice a jejich rozklady) a reálná vlastní čísla. Výpočet vlastních čísel mocninou metodou (rozdíl mezi přímými a iterativními metodami výpočtu) deflace vlastních čísel matice. Geshgorinovi disky.
- Domácí úkol č. 5.0. termín odevzdání do 25. 05. 2021 do začátku cvičení
- Domácí úkol č. 5.1. termín odevzdání do 25. 05. 2021 do začátku cvičení
- Počet získatelných bodů je max(úkol_5.0; úkol_5.1)
-
13. hodina - 25. 05. 2021: Pozitivní definitnost a semidefinitnost: definice a ekvivaletní podmínky. Motivace: reprezentace skalárních součinů; "energie systémů"; ... Metody testování pozitivní definitnosti a semidefinitnosti. Cholského rozklad. Skalární součiny a jejich charakterizace - umíme je popsat všechny; "všechny skalární součiny jsou si rovny až na změnu báze" - rozebrání důkazu věty.
- Domácí úkol není zadán.
- 14. hodina - 01. 06. 2021: Bude se psát poslední průběžný test na kapitolu Pozitivní definitnost (zopakujte si všechny metody testování pozitivní (semi)definitnosti - včetně rekuretního vzorečku). Bilineární a kvadratické formy: definice, maticové vyjádření, převody z analytického vyjádření do maticové formy a zpět. Sylvestrův zákon setrvačnosti a charakterizace kvadratických forem v R^2. Řešení domácích úkolů.
počty získaných bodů
podmínky udělení zápočtu
hlavní princip získání zápočtu
- zápočet je udělen studentovi/studentce, který/á mě přesvědčí, že probírané látce rozumí (zná ji i vyzná se v ní) - teoreticky i prakticky
- standardní způsob získání zápočtu je uveden níže. Jen ve velmi rozumných a odůvodněných případech (nemoc, apod.) lze získat zápočet jiným, nežli standardním způsobem - princip, že student musí přesvědčit, že probírané látce rozumí, zůstává zachován
podmínky standardního získání zápočtu
- získat alespoň 60% bodů za domácí úkoly
- získat alespoň 60% bodů za písemné práce, které jsou psány na začátku hodiny jedenkráte za dvě cvičení
- splnit domácí úkol typu strukturální diagram
- splnit domácí úkol typu článek
pokyny pro vypracování průběžného testu
- zaslaný soubor musí být pojmenovaný ve formátu "NMAI058_LA2_2020_2021_Test_<identifikace testu>_<příjmení studenta>_<jméno studenta>"; např. "NMAI058_LA2_2020_2021_Test_2.0_Novák_Jan.pdf"
- a ve formátu *.pdf
pokyny pro vypracování domácích úkolů
- získat alespoň 60% bodů ze zadaných domácích úkolů
- za každou série domácích úkolů je možno získat maximálně 7 bodů, i když bude zadáno více příkladů; aby byl konkrétní příklad započítán, musí být splněn alespoň z poloviny
- domácí úkol odevzdaný po termínu nebude akceptován
- termín odevzdání domácích úkolů je specifikován při zadání domácího úkolu
- odevzdaný domácí úkol musí být (jinak nebude akceptován):
- čitelný
- rozumně strukturovaný
- uvedenou identifikací studenta, domácího úkolu a data vypracování
- každý domácí úkol musí být vypracovaný a odevzdaný na separátní bílý papír formátu A4; (špatné skeny, typicky telefonem: velký kontrast, zašuměné pozadí apod. neakceptuji)
- svůj postup úvah a výpočtu komentujte a vysvětlujte - primárním cílem domácího úkolu není spočítat zadaný příklad; primárním cílem je se naučit a procvičit danou látku a sekundárně mě přesvědčit, že zadanému tématu rozumíte pro udělení zápočtu
- domácí úkoly jsou zpravidla početní či teoretické příklady
- domácí úkol nemusí být jasně zadaný numerický úkol ale i úkol typu „zpracujte danou úlohu“, přičemž Vaším řešením bude řada podložených a „jednoznačně“ argumentovaných či úvah otázek na dané téma, (nikoliv plné řešení problému či plky); neboť problém může být značně komplexní a i dobré dílčí řešení je dobrý výsledek
- odevzdávejte emailem ve formátu pdf
- soubor musí být pojmenované ve formátu "NMAI058_LA2_2020_2021_DU_<identifikace domácího úkolu>_<příjmení studenta>_<jméno studenta>"; např. "NMAI058_LA2_2020_2021_DU_1.1_Novák_Jan.pdf"
pokyny pro vypracování domácího úkolu typu strukturální diagram
- formou strukturálního diagramu zpracujete jednu z kapitol: a) skalární součin a blízké či b) vlastní čísla a blízké
- termín odevzdání diagramu je, až budete chtít zápočet, ale ne déle, nežli do začátku letního semestru (v rozumných případech je po předchozí domluvě možno odevzdat i déle)
- podrobnosti při zadání během semestru
pokyny pro vypracování domácího úkolu typu článek
- v průběhu semestru bude na cvičení odkázán a stránce cvičení zveřejněn článek/video na téma okolo matematiky/výuky/vzdělání a Vašim úkolem bude napsat na článek poučení (preferuji) (rozmyslete si, jak se liší poučení od úvahy, eseje apod.) či úvahy (když poučení nepůjde)
- článek odevzdejte v digitální formě; v jednom z formátů: docx, odt
- Váš text musí mít v textu uvedenou rozumnou hlavičku (identifikací studenta, domácího úkolu, slohového útvaru a data vypracování
- soubor musí být pojmenovan ve formátu "NMAI058_LA2_2020_2021_DU_článek_<příjmení studenta>_<jméno studenta>-<název článku>"; např. "NMAI058_LA2_2020_2021_DU_článek_Novák-Jan_Botlík.odt"
při nedostatku bodů ze cvičení
za přůběžné písemné práce
- je možno si nahradit dvě písemné práce, které jste nepsali, nebo ty, z kterých máte nejméně bodů
- v případě více nepsaných prací nebo rovnosti bodů více psaných prací vyberu práci/probíranou látku, která bude nahrazena
- nahrazování probíhá v zápočtovém týdnu či ve zkouškovém období (termín ve zkouškovém období nedoporučuji, věnujte čas raději přípravám na zkoušky)
jiné případy
- pokud i tak budete mít nedostatek bodů (za písemky či za domácí úkoly); dostanete náhradní domácí úkoly, které však budete muset osobně předvést/vysvětlit a to včetně teorie; takto získané body budou obtížněji získatelné, nežli standardním způsobem; berte prosím v potaz, že cvičící nemusí být vždy přítomen; rozumně rychlou odezvu čekejte pouze ve zkouškovém období
literatura
- Stránka přednášejícího Milana Hladíka
- Vzorové cvičení od Milana Hladíka
- Povídání o lineární algebře - téměř hotová skripta k přednášce.
- Legendární online přednášky Gilberta Stranga z MIT (doporučuji) a jeho kniha Introduction to Linear Algebra
- Essence of linear algebra na kanále 3Blue1Brown na YouTubu
minulá cvičení
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2015-2016.
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2015-2016.
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2016-2017.
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2016-2017.
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2017-2018.
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2017-2018.
- Lineární algebra I NMAI057 zimní semestr 2018-2019.
- Lineární algebra II NMAI058 letní semestr 2018-2019.
- Lineární algebra 1 NMAI057 zimní semestr 2019-2020.
- Lineární algebra 1 NMAI057 zimní semestr 2020-2021.