NMAI057 cvičení Lineární algebry 1; cvičí Mgr. Jiří Šejnoha; školní rok 2020/2021 zimní semestr

cvičení se budou konat (do doby konce distační výuky; pak se uvidí) online; začínáme přes zoom

cvičení lineární algebry

probrané učivo

pondělí 12:20 a 14:00

  • 1. hodina - 05. 10. 2020: Podmínky zápočtu, literatura. Plán cvičení. Lehké představení látky zimního semestru.
    Soustavy reálných lineárních rovnic: motivace, definice rovnice a definice soustavy reálných lineárních rovnic. Co znamená lineární rovnice a kde se berou, co znamená řešit rovnici a co řešit soustavu rovnic. Příklady na řešení soustavy lineárních rovnic - (ne)jednoznačnost řešení či jeho neexistence. Geometrická řádková interpretace řešení SLR - řádková interpretace. Matice: definice, vektor, typ matice, matice vs. reálná matice. Maticový zápis (reprezentace) soustavy lineárních rovnic.
    • Domácí úkol není zadán.
  • 2. hodina - 12. 10. 2020: Pohádka - vaření čaje. Gaussova eliminace = převod matice do odstupňovaného tvaru (dopředná eliminace) + zpětná substituce. Řádkové úpravy matice - včetně legálních a elementárních. Definice REF a RREF. Algoritmus Gaussovi eliminace a příklady SLR: s jedním řešením, nemající řešení a mnoho/nekonečno řešení (vyparametrizování). Hodnost matice. Vztah hodnosti matice a počtu řešení SLR - Frobeniova věta. Opakování řádkové interpretace řešení SLR a sloupcová interpretace řešení SLR. Dokončena kapitola skript - Soustavy lineárních rovnic. Příště se píše test.
  • 3. hodina -TEST - 19. 10. 2020: Řešení příkladů z domácího úkolu. Matice a operace s maticemi - idea: po prvcích. Maticové násobení - definice, výpočet, mnemotechnická pomůcka výpočet „křížem“. Vlastnosti maticového násobemí - zejména nekomutativita maticového násobení. Násobení matice vektorem z prava jako sloupcový selektor a násobení matice vektorem z leva jako řádkový selektor. Matice elementárních řákových úprav. Reprezentace SLR pomocí maticového násobení Ax=b a sloupcová interpretace řešení SLR při zápisu Ax=b.
  • 4. hodina - 26. 10. 2020: 4. hodina - TEST 2. - 4. 11. 2019: Homogenní reálná SLR a její řešení - právě jedno a to nulový vektor a nebo nekonečno včetně nulového vektoru. Regulární, singulární a kouzelná matice: definice, příklady, ověření regularity. Inverní matice: definice, jednotková matice, výpočet inverzních matic - Gauss-Jordanova elimanace, intuitivně inverzní matice jako inverzní rozbrazení (existuje-li) pro zobrazení: x -> Ax čili x -> b. Řešení SLR Ax=b pomocí inverzní matice - hledání vzoru. Vlastnosti inverzních matic.
    • Domácí úkol není zadán.
  • 5. hodina - TEST - 02. 11. 2020: Test a náhradní test za 1. test (možnost opravit si první test). Matematické objekty zadané: a) konkrétně - konstrukcí, b) abstraktně - vlatnostmi. Grupy: rozebrání definice (relace vs. zobrazení vs. operace), axiomy. Příklad diherální grupy D3 - ověření axiomů, uzavřenosti, multiplikativní tabulka, nekomutativita operace grupy: "počítání s něčím jiným nežli s čísly". Pojetí: množina + struktura (co je to ta struktura na množině?).
    • Domácí úkol není zadán.
  • 6. hodina - 09. 11. 2020: Pokračování grup: Grupa (Z_3,+) a (Z_3, *) a jejich (skoro) Cayleyho diagram; totožná množina a různé struktury dané různými operacemi. Intuivně pojem algebry. Úvaha o podobjektu a podalgebře a definice podgrupy. Podrupy dihedrální grupy D3. Homomorfismus algeber. Symetrická grupa vládne všem. Těleso: definice, těleso jako zobecnění reálních čísel s operacemi (+ a *) i jako příklad algebry. Konečné Zn těleso, těleso právě tehdy když n=p. Počítání v Zn řešení SLR pomocí GE a výpočtem inverzní matice. Malá Fermatova věta: znění a příklady: výpočet mocnin a inverzu.
  • 7. hodina - TEST - 16. 11. 2020: Vektorové prostory: definice, příklady, konkrétní vektorový prostor aritmetických vektorů na tělesem reálných čísel vs. abstraktní definice. Vektorový podprostor a podstruktura. Věta: průnik VP je VP včetně důkazu - co ověřujeme u VP? Lineární kombinace, vektor jako: „bod“, „šipka“ a lineární kombinace. Lineární kombinace jako expandér přes operace VP a generátory. Lineární obal přes průnik podprostorů a ekvivalentní zavedení lineárního obalu přes lineární kombinace (u konenčně generovaných VP). Různé lineární obaly v závislosti na různých typech generátorů.

    Z domácích úkolů si vyberte jeden, který spracujete a jednu formu, kterou úkol spracujete. Přečíst či shlédnout (jedná se o krátké články či videa) můžete samozřejmě, které chcete. Díla pojednávají o zajímavých názorech zajímavých lidí. To však ale neznamená, že se s nimi „musí souhlasit“. Vaše zkušenosti či pohledy mohou být zcela jiné.

    • Domácí úkol typ článek: text napsal Henri Poincaré a je z knihy: Číslo prostor čas.
      Zpracujte formou: a) úvahy, b) (preferuji) poučení.
      Termín odevzdání do 7. 12. do začátku cvičení.
      Podle zájmu, je možno si přečíst si celou kapitolu.
    • Domácí úkol typ článek: TEDxPrague - Jana Nováčková - Jak se z touhy učit se stane sběratelství známek
      Zpracujte formou: a) buď zápisu, co autorka přízpěvků tvrdí, b) úvahy, c) (preferuji) poučení.
      Termín odevzdání do 7. 12. do začátku cvičení.
    • Domácí úkol typ článek: text „All the Math Taught at University Can Be Outsourced. What Now?“ od Dr. Keitha Devlina, Stanford University
  • 8. hodina - 23. 11. 2020: Lineární nezávislost a její testování. „Vylepšení“ generátorů na bázi. Báze: definice, příklady, dimenze, různé báze téhož VP, určení báze VP i vybrání báze VP, Steinitzova věta, rozšíření na bázi a příklady.
    • Domácí úkol není zadán.
  • 9. hodina - TEST - 30. 11. 2020: Fundamentální podprostory matice: S(A) a R(A), Ker(A): definice, výpočet báze a dimenze. Vztah dim(S(A)) = dim(R(A))=rank(A)=rank(A^T) a n = rank(A) + dim(Ker(A)); kterým prostorů náleží x a b v SLR dáno Ax=b, elementární řádkové úpravy matice a (ne)změna S(A) a R(A), Ker(A).
  • 10. hodina - 07. 12. 2020: Kernel matice a jadérko ořechu. Dimenze a báze jádra matice. Vztah dim(S(A)) = dim(R(A)) a n = rank(A) + dim(Ker(A)). Lineární zobrazení: definice, příklady co je a co není lineární zobrazení v rovině. Lineární zobrazení jako homomorfismus VP. Popis lineárního zobrazení obrazem báze. Matice lineárního zobrazení z definice. Vzájemná korespondece matice a lineárních zobrazení. Matice přechodu a matice transformace. Příklady.
    • Domácí úkol není zadán.
  • 11. hodina - TEST - 14. 12. 2020: Skládání lineárních zobrazení, skládání lineárních zobrazení v maticové reprezentaci - maticové násobení. Příklady.
    • Domácí úkol není zadán.
  • 12. hodina - 21. 12. 2020: Jádro a obraz lineárního zobrazení a souvislosti s maticovou reprezentací (jádro a obraz matice vs. jádro a obraz zobrazení). Inverzní lineární zobrazení a matice, prosté a na zobrazení (a různé podmínky prostoru a zobrazení na), izomorfismus a věta o izomorfismu (pro konečně generované VP na dim n nad tělesem T). Příklady.
  • 13. hodina - TEST - 04. 01. 2020: Afinní vektorové prostory: definice, vztah affiního vektorového prostoru a množiny řešení soustav lineárních rovnic. Affiní lineární závoislost a nezávislost.

počty získaných bodů

podmínky udělení zápočtu

hlavní princip získání zápočtu

  • zápočet je udělen studentovi/studentce, který/á mě přesvědčí, že probírané látce rozumí (zná ji i vyzná se v ní) - teoreticky i prakticky
  • standardní způsob získání zápočtu je uveden níže. Jen ve velmi rozumných a odůvodněných případech (nemoc, apod.) lze získat zápočet jiným, nežli standardním způsobem - princip, že student musí přesvědčit, že probírané látce rozumí, zůstává zachován

podmínky standardního získání zápočtu

  1. získat alespoň 60% bodů za domácí úkoly
  2. získat alespoň 60% bodů za písemné práce, které jsou psány na začátku hodiny jedenkráte za dvě cvičení
  3. splnit domácí úkol typu strukturální diagram
  4. splnit domácí úkol typu článek

pokyny pro vypracování domácích úkolů

  • získat alespoň 60% bodů ze zadaných domácích úkolů
  • za každou série domácích úkolů je možno získat maximálně 7 bodů, i když bude zadáno více příkladů; aby byl konkrétní příklad započítán, musí být splněn alespoň z poloviny
  • domácí úkol odevzdaný po termínu nebude akceptován
  • termín odevzdání domácích úkolů je specifikován při zadání domácího úkolu
  • odevzdaný domácí úkol musí být (jinak nebude akceptován):
    • čitelný
    • rozumně strukturovaný
    • uvedenou identifikací studenta, domácího úkolu a data vypracování
    • každý domácí úkol musí být vypracovaný a odevzdaný na separátní bílý papír formátu A4; (špatné skeny, typicky telefonem: velký kontrast, zašuměné pozadí apod. neakceptuji)
  • svůj postup úvah a výpočtu komentujte a vysvětlujte - primárním cílem domácího úkolu není spočítat zadaný příklad; primárním cílem je se naučit a procvičit danou látku a sekundárně mě přesvědčit, že zadanému tématu rozumíte pro udělení zápočtu
  • domácí úkoly jsou zpravidla početní či teoretické příklady
  • domácí úkol nemusí být jasně zadaný numerický úkol ale i úkol typu „zpracujte danou úlohu“, přičemž Vaším řešením bude řada podložených a „jednoznačně“ argumentovaných či úvah otázek na dané téma, (nikoliv plné řešení problému či plky); neboť problém může být značně komplexní a i dobré dílčí řešení je dobrý výsledek
  • odevzdávejte emailem ve formátu pdf
  • soubor musí být pojmenované ve formátu "NMAI057_LA1_2020_2021_DU_<identifikace domácího úkolu>_<příjmení studenta>_<jméno studenta>"; např. "NMAI057_LA1_2020_2021_DU_1.1_Novák_Jan.pdf"

pokyny pro vypracování domácího úkolu typu strukturální diagram

  • formou strukturálního diagramu zpracujete jednu z kapitol: a) vektorové prostory a blízké či b) lineární zobrazení a blízké
  • termín odevzdání diagramu je, až budete chtít zápočet, ale ne déle, nežli do začátku letního semestru (v rozumných případech je po předchozí domluvě možno odevzdat i déle)
  • podrobnosti při zadání během semestru

pokyny pro vypracování domácího úkolu typu článek

  • v průběhu semestru bude na cvičení odkázán a stránce cvičení zveřejněn článek/video na téma okolo matematiky/výuky/vzdělání a Vašim úkolem bude napsat na článek poučení (preferuji) (rozmyslete si, jak se liší poučení od úvahy, eseje apod.) či úvahy (když poučení nepůjde)
  • článek odevzdejte v digitální formě; v jednom z formátů: docx, odt
  • Váš text musí mít v textu uvedenou rozumnou hlavičku (identifikací studenta, domácího úkolu, slohového útvaru a data vypracování
  • soubor musí být pojmenovan ve formátu "NMAI057_LA1_2020_2021_DU_článek_<příjmení studenta>_<jméno studenta>-<název článku>"; např. "NMAI057_LA1_2020_2021_DU_článek_Novák-Jan_Botlík.odt"

při nedostatku bodů ze cvičení

za přůběžné písemné práce

  • je možno si nahradit dvě písemné práce, které jste nepsali, nebo ty, z kterých máte nejméně bodů
  • v případě více nepsaných prací nebo rovnosti bodů více psaných prací vyberu práci/probíranou látku, která bude nahrazena
  • nahrazování probíhá v zápočtovém týdnu či ve zkouškovém období (termín ve zkouškovém období nedoporučuji, věnujte čas raději přípravám na zkoušky)

jiné případy

  • pokud i tak budete mít nedostatek bodů (za písemky či za domácí úkoly); dostanete náhradní domácí úkoly, které však budete muset osobně předvést/vysvětlit a to včetně teorie; takto získané body budou obtížněji získatelné, nežli standardním způsobem; berte prosím v potaz, že cvičící nemusí být vždy přítomen; rozumně rychlou odezvu čekejte pouze ve zkouškovém období

literatura