Prg2m st 21.05.2025, teoretické cvičení Prg2m čt 22.05.2025, teoretické cvičení 1. Zápočtové programy specifikace – Owl: poznámky, opakující se chyby (není formou strukturovaného dokumentu; 1.5 Ukázková dokumentace zápočtového programu a její části 2. Termíny zápočtových testů – sdílený dokument s termíny a zápis na ně 3. Konzultace 3.1 Ve zkouškovém období: ideálně po termínech zápočtů automaticky; před termíny zápočtů po domluvě (emailem, osobně); jindy domluva emailem 3.2 Přes léto: emailem (na ten gmailovy ;-), může být delší doba odezvy 5. Opakování pre, in, post fix notací v binárním stromě 6. Opakovaní celkově – dotazy (zopakovali jsme minimax: algoritmus, výpočet, co a kdy vrací; řazení; rekurzivní generování; ...) 7. Evoluční algoritmy resp. jednoduchý genetický algoritmus, jako příklad „univerzálního algoritmu“; rozdíl oproti doposud probíraným algoritmům; řešení problému a jedinec, zakódování, populace, evoluce populace, fitness, křížení, mutace, elitismus; explorace vs explorace; optima funkce (globální, lokální) a problémy jejich hledání a) opakování látky, dotazy b) Pandas c) vzorový zápočtový test d) grafové algos e) dfs a bfs (nejen grafově, bludiště, minimax, ...) f) dp https://www.enjoyalgorithms.com/blog/climbing-stairs-problem https://www.enjoyalgorithms.com/blog/introduction-to-dynamic-programming g) floyd warshall h) problem batohu geneticky --------------------------------------------------------------------------- V případě volného casu pokračovat s variantami úloh: 4. Mějme šachovnici. Na šachovnici je zadáno: startovní (S) políčko, cílové (C) políčko a figurka. Následuje série úloh: 4.1 Dostanu se figurkou ze startu do cíle? Rozhodněte, zdali lze ze startovního políčka dosáhnout cílové políčko pomocí koně (figurka šachů). 4.2 Jaká je nejkratší cesta ze startu do cíle? V kolika nejméně tazích koněm (figurka šachů) lze dosáhnout cílové políčko ze startovní pozice (figurka šachů), pokud nelze vraťte hodnotu "-1". 4.3 Vypsat-evidovat nejkratší cestu Vypište nějakou nejkratší cestu koněm (figurka šachů) ze startovního políčka do cílového. 4.5 Modifikace předchozích úkolů (jak dosažení, nejkratší cesta (délka) tak nejkratší cesta (výpis)), pro: 4.5.2 jiné figurky: střelec, věž, dám, baba jaga, ... (obecně jiný druh pohybu po šachovnici) 4.5.3 nestandardní šachovnice: s překážkami (zakázané pole), nestandardní rozměry (třeba 11x11), toroidní (cirkulární) pole, ... 5. Příklad: Cesta králem na šachovnici