Obsah
Deníček o cestě na kolech z Litomyšle do Mladé Boleslavi přes Žďárské vrchy, dále Posázavím a kolem Labe, kterou jsme uskutečnili v létě roku 1997.

12. července sobota

V Litomyšli, ještě před odjezdem, nás trošku zdržela přeháňka s hromy a blesky. Pět minut po čtvrté hodině (srazu), po 30 kilometrech stálého stoupání jsme se doploužili do Poličky. Cesta podél Loučné byla hrozná - rozvodněná řeka zpustošila, co jí stálo v cestě. Před pátou přijíždějí Radek s Blankou. Sjíždíme s kopce do Borovnice a pak po polní cestě směrem na Spělkov. Stany rozbíjíme na trávníku před jednou z chat, kousek od řeky Svratky. Do stanů nás zahání déšť, najeto téměř 40 km.
U chaty

13. července neděle

Jedeme proti proudu Svratky. Na počátku trošku bloudíme - nechce se nám věřit, že by naše cesta měla vést přes chaty a do strmého kopce. Bohužel je to tak, a proto první kilometry kola tlačíme. Na potvoru je po dešti všechno mokré. Trasu Spělkov - Krásné - Milovy - Křižánky - Svratka už jedeme v pohodě. V Krásné odpočíváme a doplňujeme pití. Další odpočinek je ve Svratce, kde obědváme polévku a knedlík s vejci. Za Svratkou vyjíždíme na křižovatku u Snítku, což je nejvyšší bod naší cesty. Pak už jedeme z kopce přes Cikháj, Světnou a Polničku. Jsou tu velké hupy a tak dáváme před Polničkou dlouhou horalkovou pauzu. Po cyklistické dálnici dorážíme na Dářko, kde v kempu spíme. Navečer objíždíme rybník Velké Dářko - Radostín - Vojnův Městec a prohlížíme si rašeliniště. Také vaříme barevné mušličky s italským hovězím. Celkem jsme najeli asi 58 km.

14. července pondělí

Ráno se Jirka koupe v Dářku. Vyrážíme trošku pozdě. Ve Žďáru si prohlížíme šestiúhelníkový kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Potom vyrážíme přes hory a přes lesy k Rozštípnuté skále, tam se chvíli cachtáme v Sázavě. Dále jedeme Sázava - Velká Losenice - Přibyslav - Pohled - Hadrburk. Ve Velké Losenici jsme moc vyčerpáni, proto zastavujeme na pierota u cukrárny na Růžku. Etapa z Přibyslavi dál je ubíjející, samé kopce. Naštěstí není večer na hlavní silnici takový provoz. Hadrburk nemůžeme najít, je to totiž rozvalina, z které se dají najít už jen základy, a tak nakonec táboříme v lese. Před spaním vychutnáváme opékané buřty, na poli vedle nás bručí kombajn.
Rozštípnutá skála

15. července úterý

Ráno vyrážíme na hrášek. Alenka má velké oči, ale všechno nakonec pěkně sní. Potom si prohlížíme Hvlíčkův Brod. Dále Okrouhlice - Lipnice n. S. - Broumova Lhota - Světlá n. S. - Benetice. Lipnice je na hrozném kopci a padáme vysílením. Síly sbíráme v Haškově památníku a na hradě, kam jsme se potajmu vloudili špatně zavřenou hlavní branou. Dohnal nás déšť, proto cestou dál hledáme suchý altán pro čtyři kola. Končíme v Beneticích v sedle hory Kopeček. Dnes jsme najeli asi 40 km.

16. července středa

Ráno sjíždíme z Kopečku do Ledče n. S., až si Radek zadřel brzdy. Dále Habrek - Pavlovice - Pertoltice - Zruč n. S. V Pertolticích se osvěžujeme u studny, ve Zruči se v kempu koupáme, omýváme, sušíme a dojídáme zásoby. Zruč - Chabeřice - Holšice - Zliv - Kácov. V Kácově zase prší a dlouho vybíráme místo pro spaní - Alence třeba vadí i taková maličkost jako je houkání vlaku u stanu. Sotva postavíme stany, přestává pršet. Najeli jsme jen asi 40 km, zato přes hrozné kopce.
Před Chabeřicemi

17. července čtvrtek

Vstáváme časně, neboť nás hned po ránu čeká vrcholová prémie. Sotva jsme vyjeli, míjíme v Kácově u řeky kemp. Projíždíme krajem lidové jazykové fantazie přes Zbizuby a Nechybu, míjíme vsi Polipsy, Makolusky, Útěchvosty a Ježovice. Dále Uhlířské Janovice - Onomyšl - Kutná Hora. Před Kutnou Horou lezeme na třešně, v Hoře si prohlížíme náměstí a chrám sv. Barbory. Chceme jít i do štoly, ale bohužel mají až do večera plno. Přes Červené Pečky dojíždíme do Kolína, kde si Alenka kupuje extra tlustou karimatku. Velký Osek - Libice n. C. - Poděbrady. U Libice je slovanské hradiště z dob Přemyslovců a Slavníkovců, chvíli se rozmýšlíme, zdali tam nepřespíme. O kousek dál řešíme stejné dilema na golfovém hřišti. Po dlouhém (asi sedmikilometrovém) hledání a pomoci domorodců jsme doputovali do kempu. Tato etapa byla nejdelší - kolem 70 km.

18. července pátek

Konečně jsme našli altán! Prohlížíme si Poděbrady, na kolonádě marně hledáme nějaké zřídlo. Opouštějí nás Radek s Blankou. Podél Labe jedeme do Nymburka, odtud po hlavní silnici přes Krchleby a Luštěnice dojíždíme do Mladé Boleslavi k vlaku. Je tak hrozný protivítr, že musíme šlapat i z kopce, abychom vůbec jeli. Počasí se zhoršuje a jakmile dorazíme na nádraží, začíná pořádně pršet. Večer v devět hodin jsme v Liberci. Nakonec jsme najeli necelých 50 km, za celou trasu to bylo asi 350 km.